Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnit (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00BA32-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2018 - 31.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2018 - 23.11.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maria Maljanen
Liisa Sittig
Hannu Järvinen
Hanna Sahinoja
Pirjo Lehto
Raija Jaakkola
Pienryhmät
RA ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
RB Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r1 harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r3 harjoitusryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
t1 tutorryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
t2 tutorryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
t3 tutorryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
RA ryhmä A
RB Ryhmä B
r1 harjoitusryhmä 1
r2 harjoitusryhmä 2
r3 harjoitusryhmä 3
t1 tutorryhmä 1
t2 tutorryhmä 2
t3 tutorryhmä 3
Opintojakso
7F00BA32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ohjata ja perustella liikkumisen apuvälineiden valintaa ja käyttöä,
- osaa arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisen kehityksen tasosta osana kokonaiskehitystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja,
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.

Sisältö (Opintojakso)

- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla

Aika ja paikka

Perusryhmä ja proakatemiaryhmä osallistuvat harjoituksiin koululla (proakatemialaiset vain ennen Ohjattua harjoittelua).
Lähiopetuksen harjoitukset koululla toteutuvat 13.8.-28.9.2018. Perusryhmällä harjoitukset jatkuvat 12.-23.11.2018 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen. Harjoitukset toteutuvat pääosin koululla. Ryhtitutkimisia toteutetaan kolmella eri koululla Tampereen alueella yhtenä aamupäivänä 18. tai 19.9.2018
Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla eli Liisanpuiston koululla, jossa perusryhmä että proakatemiaryhmä ohjaavat yhdessä jaettujen ohjausvuorojen mukaan. (Vuorot jaetaan ensimmäisellä kerralla viikolla 34.)
Valtti-lapsen kanssa liikkuminen tapahtuu perheen kanssa sovitusti eri paikoissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännön kokeet pidetään viikolla 39. Käytännön koe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuus järjestetään viikon 39 lopussa perjantaina.
Liisapuiston (Puistokoulun) ohjaus tullee olla suoritettu hyväksytysti.
Valtti-lapsen ohjaus aktiivisesti ja lapsi/perhekeskeisesti toteutettu ja raportti kirjoitettu aikataulun mukaisesti ja raportti hyväksytysti suoritettu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön kokeet (0-5) - perusryhmä sekä proakatemiaryhmä - käytännön koe oltava ennen Ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.
Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (Liisanpuisto) (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Liisanpuiston fysioterapeutille sekä Pirjo Lehdolle. - sekä perusryhmäläiset sekä proakatemiaryhmäläiset.
Erityislasten liikunnan ohjaaminen eli soveltava liikunta - tehtävä kirjallisena Tabulaan Pirjo Lehdolle ja Maria Maljaselle. Perusryhmä sekä proakatemia tekevät Erityisryhmien liikunnan ohjaaminen-tehtävän (Soveltava liikunta).
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut ( Valtti sekä ryhtitutkimiset kouluilla ja MALIKE-päivät - vain perusryhmäläiset).
Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu yksilöllisesti ja ryhmässä
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, Ohjaukset eri ohjaustilanteissa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjaukset erityiskoululla sekä pro- että perusryhmä (Liisanpuisto eli Puistokoulu ke ja to aamut)
Aktiivinen vastuullinen toiminta Valtti-ohjelmassa. (Valtti-ohjelma on Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU;n toiminta, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus. Yhteistyöhenkilöt Aija Saari ja koordinaattori - Tamkissa Ft-opettaja Maria Maljanen)

Kansainvälisyys

Halukkaille opiskelijoille pyritään järjestämään mahdollisuus osallistua Kv-viikon aikana (vk 41) kansainvälisten opettajien työpajoihin lasten ja nuorten fysioterapian aiheisiin liittyen, mahdollisesti yhdessä ohjaajansa kanssa; Mahdollisuudesta keskustellaan ja sovitaan erikseen ohjatun harjoittelun kentän alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot ja suoritukset opintojaksolle hyväksymisen edellytyksenä:

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla tunneilla/ ohjaustilanteissa. Opiskelija ei keskity harjoitteluun. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloa harjoitustunneilta. Perustiedot ja -taidot kovin puutteelliset.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna; kehittyy. Tiedot ja taidot harjoitusten toteutuksessa ovat niukat, toiminta ulkokohtaista ja vielä kaavamaista, perustelut puuteellisia. Ohjauksessa epätarkoituksenmukaisuutta, yksipuolisuutta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti, perustelee toimintaansa pääosin hyvin. Tiedot ja taidot hyvät, valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti, harjoittelee aktiivisesti ja hyödyntää ohjausta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa ja taitoa ja hyödyntää aiemmin oppimaansa. Opiskeliaja harjoittelee aktiivisesti ja osaa arvioida harjoitteluaan, oppimistaan ja osaa perustella toimintaansa. Osaa olla hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa erityiskouluohjauksissa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa. Valitsee tarkoituksenmukaisen lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön/liikkeet ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti.
Muut liikunnan ohjaukset vastaavalla tavalla.
Kykenee myös terapeuttisen ryhmän ohjaamiseen ja ohjattuna psykomotoriseen harjoittamiseen.

Siirry alkuun