Physiotherapy for Children and Adolescents, Practical Lessons (6 cr)
Code: 7F00BA32-3003
General information
- Enrolment period
- 11.06.2018 - 31.08.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 23.11.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Physiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Maria Maljanen
- Liisa Sittig
- Hannu Järvinen
- Hanna Sahinoja
- Pirjo Lehto
- Raija Jaakkola
- Small groups
- RA ryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- RB Ryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r1 harjoitusryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 harjoitusryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3 harjoitusryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- t1 tutorryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- t2 tutorryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- t3 tutorryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- RA ryhmä A
- RB Ryhmä B
- r1 harjoitusryhmä 1
- r2 harjoitusryhmä 2
- r3 harjoitusryhmä 3
- t1 tutorryhmä 1
- t2 tutorryhmä 2
- t3 tutorryhmä 3
- Course
- 7F00BA32
Objectives (course unit)
Students
- can guide the use and justify the choices for movement aids
- are able to evaluate and make conclusions of motor development of child as part of the development of the whole individual
- are able to support children and adolescent in different physical training and physiotherapy situations
- are able to select and put into practice effective physiotherapy for children and adolescents
- are able to plan and instruct different kinds of group physiotherapy for children and adolescents
Content (course unit)
- movement equipment of children and adolescent
- physiotherapy groups for children and adolescents
- physiotherapeutic assessment and guiding in child centred way
Location and time
Perusryhmä ja proakatemiaryhmä osallistuvat harjoituksiin koululla (proakatemialaiset vain ennen Ohjattua harjoittelua).
Lähiopetuksen harjoitukset koululla toteutuvat 13.8.-28.9.2018. Perusryhmällä harjoitukset jatkuvat 12.-23.11.2018 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen. Harjoitukset toteutuvat pääosin koululla. Ryhtitutkimisia toteutetaan kolmella eri koululla Tampereen alueella yhtenä aamupäivänä 18. tai 19.9.2018
Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla eli Liisanpuiston koululla, jossa perusryhmä että proakatemiaryhmä ohjaavat yhdessä jaettujen ohjausvuorojen mukaan. (Vuorot jaetaan ensimmäisellä kerralla viikolla 34.)
Valtti-lapsen kanssa liikkuminen tapahtuu perheen kanssa sovitusti eri paikoissa.
Exam schedules
Käytännön kokeet pidetään viikolla 39. Käytännön koe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuus järjestetään viikon 39 lopussa perjantaina.
Liisapuiston (Puistokoulun) ohjaus tullee olla suoritettu hyväksytysti.
Valtti-lapsen ohjaus aktiivisesti ja lapsi/perhekeskeisesti toteutettu ja raportti kirjoitettu aikataulun mukaisesti ja raportti hyväksytysti suoritettu.
Assessment methods and criteria
Käytännön kokeet (0-5) - perusryhmä sekä proakatemiaryhmä - käytännön koe oltava ennen Ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.
Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (Liisanpuisto) (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Liisanpuiston fysioterapeutille sekä Pirjo Lehdolle. - sekä perusryhmäläiset sekä proakatemiaryhmäläiset.
Erityislasten liikunnan ohjaaminen eli soveltava liikunta - tehtävä kirjallisena Tabulaan Pirjo Lehdolle ja Maria Maljaselle. Perusryhmä sekä proakatemia tekevät Erityisryhmien liikunnan ohjaaminen-tehtävän (Soveltava liikunta).
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut ( Valtti sekä ryhtitutkimiset kouluilla ja MALIKE-päivät - vain perusryhmäläiset).
Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Harjoittelu yksilöllisesti ja ryhmässä
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, Ohjaukset eri ohjaustilanteissa
Practical training and working life cooperation
Ohjaukset erityiskoululla sekä pro- että perusryhmä (Liisanpuisto eli Puistokoulu ke ja to aamut)
Aktiivinen vastuullinen toiminta Valtti-ohjelmassa. (Valtti-ohjelma on Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU;n toiminta, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus. Yhteistyöhenkilöt Aija Saari ja koordinaattori - Tamkissa Ft-opettaja Maria Maljanen)
International connections
Halukkaille opiskelijoille pyritään järjestämään mahdollisuus osallistua Kv-viikon aikana (vk 41) kansainvälisten opettajien työpajoihin lasten ja nuorten fysioterapian aiheisiin liittyen, mahdollisesti yhdessä ohjaajansa kanssa; Mahdollisuudesta keskustellaan ja sovitaan erikseen ohjatun harjoittelun kentän alussa.
Further information
Edeltävät opinnot ja suoritukset opintojaksolle hyväksymisen edellytyksenä:
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla tunneilla/ ohjaustilanteissa. Opiskelija ei keskity harjoitteluun. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloa harjoitustunneilta. Perustiedot ja -taidot kovin puutteelliset.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna; kehittyy. Tiedot ja taidot harjoitusten toteutuksessa ovat niukat, toiminta ulkokohtaista ja vielä kaavamaista, perustelut puuteellisia. Ohjauksessa epätarkoituksenmukaisuutta, yksipuolisuutta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti, perustelee toimintaansa pääosin hyvin. Tiedot ja taidot hyvät, valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti, harjoittelee aktiivisesti ja hyödyntää ohjausta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa soveltaa uutta tietoa ja taitoa ja hyödyntää aiemmin oppimaansa. Opiskeliaja harjoittelee aktiivisesti ja osaa arvioida harjoitteluaan, oppimistaan ja osaa perustella toimintaansa. Osaa olla hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa erityiskouluohjauksissa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa. Valitsee tarkoituksenmukaisen lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön/liikkeet ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti.
Muut liikunnan ohjaukset vastaavalla tavalla.
Kykenee myös terapeuttisen ryhmän ohjaamiseen ja ohjattuna psykomotoriseen harjoittamiseen.