Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus bioanalyytikon työssä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00CU86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 31.12.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 31.07.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marja Kuparinen
Pienryhmät
AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
AB
A
B
Opintojakso
7B00CU86

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä
- tunnistaa omia vuorovaikutustapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
- on selvillä hyvän asiakaspalvelun periaatteista
- toimii rakentavasti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa ja työyhteisöissä
- tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
- tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
- huomioi asiakaslähtöisyyden ja tukee ohjattavan omaa aktiivisuutta
- tiedostaa omaan alaan liittyviä tiedotettavia kysymyksiä
- on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä

Sisältö (Opintojakso)

Vuorovaikutustyylit ja -tavat sekä sanaton viestintä
Ammatillinen vuorovaikutus ja toiminta työyhteisössä
Hyvä asiakaspalvelu
Erilaisten ja eri-ikäisten asiakkaiden kohtaaminen ja kommunikaatio haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Oppiminen, erilaiset oppimiskäsitykset ja -tyylit
Asiakkaan, opiskelijoiden ja terveydenhuoltohenkilöstön ohjaaminen
Ohjaus- ja potilasohjemateriaali
Opetustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä arviointi
Ammatillinen kehittyminen

Aika ja paikka

Aloituskerta 10.1.2017
10.1. AB 2t
17.1. B 8t
18.1. A 8t
23.1. A 4t
25.1. B 4t
31.1. AB 2t
6.2. AB 4t
8.2. AB 4t
8.2. AB 4t
17.2. AB 2t koe
yht 30/opisk
54/ itsen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

17.2.2017. varsinainen koe. Huhtikuun ja kesäkuun uusintakokeet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. Pohdintatehtävien työstäminen ja tulosten raportointi mahdollisesta lähiopetus-poissaolosta huolimatta. Opintojakson numeerinen arvosana muodostuu kokeen arvosanasta ja parityönä tehdystä asiakaspalvelutehtävästä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tehtävät, yhteistoiminnallisesti lähitunneilla ja itsenäisenä opiskeluna., Luento, opetuskeskustelut ja harjoitukset.

Oppimateriaalit

Tunneilla käsitelty materiaali.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen, Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY
Eloranta, T ja Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä.Tammi.
Kauppila, R. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot.PS-kustannus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30 t/opisk lähiopetusta
54 t/ itsen.opiskelua

Sisällön jaksotus

Tavoitteet, toteutuksen suunnittelu.
"tiedesuunnistuksen" suunnittelu (HALU)
Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
Opetus ja ohjaus bioanalyytikon työssä
Vieraat HALU
Kuolevan potilaan kohtaaminen/ Varpu Lipponen
POLAMK Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen
Opetus ja ohjaus bioanalyytikon työssä jatkuu
Koukkuniemipäivä?
Koe
Annettujen tehtävien työstäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Koukkuniemi-päivä.
Tiedesuunnistus.

Kansainvälisyys

-

Lisätiedot

Toteutuu osin yhteistyössä terveysalan muiden opiskelijoiden kanssa
Opintojakso sisältää harjoittelua

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle, suorittanut annettuja tehtäviä tai koetta hyväksytysti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

• Opiskelija tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan ja pyrkii kehittämään omia toimintatapojaan.
Opiskelija tietää mitä asioita tulee huomioida kun suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija tietää mitkä asiat ovat olennaisia asiakkaille tuotetun materiaalin tuottamisessa
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan ja pyrkii sopeuttamaan toimintaansa asiakkaan tarpeisiin
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittymisessä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja pystyy pääosin huomioimaan näitä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelijalla on valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia tavallisimpia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa analysoida ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden
Opiskelija osaa jakaa tietoa oman alansa perusasioista
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja osaa huomioida nämä toimiessaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tuntee omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija osaa ja haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija omaa valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa huomioida asiakaslähtöisyyden ja tukea ohjattavan omaa aktiivisuutta ja vastuullisuutta
Opiskelija osaa tiedottaa oman alansa asioista
Opiskelija sisäistää omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä

Siirry alkuun