Client Service and Guidance in Biomedical Laboratory Science (3 cr)
Code: 7B00CU86-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Marja Kuparinen
- Small groups
- AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- A
- B
- Course
- 7B00CU86
Objectives (course unit)
- recognize their personal way of interaction and strengths as well as development challenges in interaction situations
- know principles of good client service
- act constructively, in a target-oriented manner and suitably in professional interaction situations and work communities
- recognize education and guidance needs of clients, patients and multiprofessional work groups
- can plan, implement and evaluate education and guidance situations needed in clinical laboratory work
- can produce guidance material
- can consider client orientation and support clients’ own activity
- recognize information issues of their own professional field
- are aware of the meaning of professional growth and expertise development
Content (course unit)
Interaction styles and ways, non-verbal communication
Professional communication, acting in work community
Good client service
Meeting diverse clients of various ages
Communication in challenging interaction situations
Learning, different theories of learning, learning styles
Guidance of clients, students and health care professionals
Guidance and patient instruction material
Planning, implementation and evaluation of education events
Giving and receiving of feedback and evaluation
Professional development
Location and time
Aloituskerta 10.1.2017
10.1. AB 2t
17.1. B 8t
18.1. A 8t
23.1. A 4t
25.1. B 4t
31.1. AB 2t
6.2. AB 4t
8.2. AB 4t
8.2. AB 4t
17.2. AB 2t koe
yht 30/opisk
54/ itsen.
Exam schedules
17.2.2017. varsinainen koe. Huhtikuun ja kesäkuun uusintakokeet.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. Pohdintatehtävien työstäminen ja tulosten raportointi mahdollisesta lähiopetus-poissaolosta huolimatta. Opintojakson numeerinen arvosana muodostuu kokeen arvosanasta ja parityönä tehdystä asiakaspalvelutehtävästä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tehtävät, yhteistoiminnallisesti lähitunneilla ja itsenäisenä opiskeluna., Luento, opetuskeskustelut ja harjoitukset.
Learning materials
Tunneilla käsitelty materiaali.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen, Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY
Eloranta, T ja Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä.Tammi.
Kauppila, R. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot.PS-kustannus.
Student workload
30 t/opisk lähiopetusta
54 t/ itsen.opiskelua
Content scheduling
Tavoitteet, toteutuksen suunnittelu.
"tiedesuunnistuksen" suunnittelu (HALU)
Asiakaspalvelu/ohjaustehtävän purut
Opetus ja ohjaus bioanalyytikon työssä
Vieraat HALU
Kuolevan potilaan kohtaaminen/ Varpu Lipponen
POLAMK Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen
Opetus ja ohjaus bioanalyytikon työssä jatkuu
Koukkuniemipäivä?
Koe
Annettujen tehtävien työstäminen.
Completion alternatives
AHOT
Practical training and working life cooperation
Koukkuniemi-päivä.
Tiedesuunnistus.
International connections
-
Further information
Toteutuu osin yhteistyössä terveysalan muiden opiskelijoiden kanssa
Opintojakso sisältää harjoittelua
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle, suorittanut annettuja tehtäviä tai koetta hyväksytysti.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
• Opiskelija tietää vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan ja pyrkii kehittämään omia toimintatapojaan.
Opiskelija tietää mitä asioita tulee huomioida kun suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija tietää mitkä asiat ovat olennaisia asiakkaille tuotetun materiaalin tuottamisessa
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan ja pyrkii sopeuttamaan toimintaansa asiakkaan tarpeisiin
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittymisessä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja pystyy pääosin huomioimaan näitä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tunnistaa omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelijalla on valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia tavallisimpia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa analysoida ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden
Opiskelija osaa jakaa tietoa oman alansa perusasioista
Opiskelija tuntee omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee vuorovaikutusta edistäviä ja häiritseviä tekijöitä ja osaa huomioida nämä toimiessaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija tuntee omia vuorovaikutus-toimintatapojaan sekä omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa.
Opiskelija osaa ja haluaa kehittää vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija omaa valmiuksia tunnistaa asiakkaiden, potilaiden ja moniammatillisen työryhmän jäsenten opetus- ja ohjaustarpeita
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida bioanalyytikon työssä tarvittavia opetus- ja ohjaustilanteita
Opiskelija osaa tuottaa ohjauksessa tarvittavaa materiaalia
Opiskelija osaa huomioida asiakaslähtöisyyden ja tukea ohjattavan omaa aktiivisuutta ja vastuullisuutta
Opiskelija osaa tiedottaa oman alansa asioista
Opiskelija sisäistää omakohtaisen kasvun ja oppimisen merkityksen
Opiskelija on selvillä ammatillisen kehittymisen ja asiantuntijuuden kehittämisen merkityksestä