Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA31-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2018 - 31.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 23.11.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne-Marja Hammar
- Maria Maljanen
- Hanna Sahinoja
- Hannu Järvinen
- Liisa Sittig
- Vesa Joutsen
- Hanna Kuivanen
- Pirjo Lehto
- Maarit Keskinen
- Raija Jaakkola
- Fysioterapia Virtuaalihenkilö
- Pienryhmät
- RA Ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- RB Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r1 pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r3 pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- t1 tutorryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- t2 tutorryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- t3 tutorryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- RA Ryhmä A
- RB Ryhmä B
- r1 pienryhmä 1
- r2 pienryhmä 2
- r3 pienryhmä 3
- t1 tutorryhmä 1
- t2 tutorryhmä 2
- t3 tutorryhmä 3
- Opintojakso
- 7F00BA31
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan ja sen muutosten vaikutuksia perheeseen,
- ymmärtää lapsen sairastumisen aiheuttamaa kokemusta perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (Opintojakso)
- motorinen kehitys osana lapsen kokonaiskehitystä
- viivästynyt kehitys
- lapsen kehitykseen liittyvät refleksit
- kiintymyssuhdeteoria ja varhainen vuorovaikutus
- sosioemotionaaliset häiriöt ja psyykkiset häiriöt lapsilla ja niiden fysioterapia
- autismin kirjon häiriöt ja fysioterapia
- oppimishäiriöiset lapset
- lasten ja nuorten hengitysfysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen lapsen fysioterapia
- psykofyysinen fysioterapia
- lääkkeet lasten sairauksissa
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely 6.-10.8.2018
Lähiopetus 13.8.-23.11.2018
Tamk
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakokeet ja kirjallinen tuotos (lopputyö) esityksineen vain perusryhmällä:
TeoriaVälikoe 20.9.2018 - TeoriaVälikokeen uusinta yleisenä uusintapäivänä joulukuussa
Tutortyöskentely arvioidaan 24.9.2018 ja Seminaariesitykset 27.9.2018 tutorryhmittäin
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta ja opettajan hyväksymästä teemasta sekä töiden esitykset 21. tai 23.11.2018.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe
Tutortyösketely ja seminaariesitys ryhmässä
Tehtävät
Kirjallinen lopputyö ja esitys
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lasten ja nuorten fysioterapia toteutuu 6.8.2018 alkaen : viikko 32 (6.-10.8.2018) on itsenäisen työskentelyn viikko ja sitä varten tehtävät annettu toukokuussa 2018. Tehtävät löytyvät myös Tabulasta (Tabula avain tulee sähköpostiin kesäkuun alkupuolella). Lähiopetus alkaa 13.8.2018 Perusryhmällä klo 9.00 ja Proakatemialaisilla klo 12.30
Opetusmenetelmät: PBL
Luennot, opetuskesksutelut, ja rythmätyöt
Itsenäinen työskentely, PBL tutotointi, Seminars
Oppimateriaalit
Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa jokaisen opettajan toimesta
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
- täydentyy syksyn kuluessa
Sisällön jaksotus
Perusryhmä ja Proakatemiaryhmä tekevät: Itsenäiset tehtävät viikko 32 : 6.-10.8.2018. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v.
Lähiopetus alkaa 13.8.-28.9.2017 ja lähiopetus jatkuu Perusryhmäläisillä vielä ohjatun harjoittelun jälkeen 12.11.- 23.11.2018
Perusryhmä: Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä.
Sisällöllisten teemojen eteneminen: neurologinen fysioterapia, tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia ja psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia & psykiatrinen hoitotyö ennen ohjattua harjoittelua. Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Perusryhmä ja proakaemiaryhmä osallistuvat orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatiot.
Valtti-lapsen ohjauksille on jätetty tilaa lukujärjestykseen, Valtti-lasten yhteystiedot jaetaan 13.8.2018.
Malike toteutuu Maria Maljasen johdolla 17.8.2018.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyysviikko - osallistumismahdollisuus esityksiin viiko 41
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) - aktiivinen osallistuminen 18.9.2018
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista tilanteissa. Laaiminlyö valmistatumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohta lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa. Opiskelija valmistautuu tilanteisin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija tunistaa vain osittin vuorovaikutustaitojaan ja toimintaansa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistutuu yleensä huolellisesti. Opiskelijalla on valmiutta kehittää vuorovaiktustaitojaan ja opiskelija ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yhdistella aiemmin opittua ja uutta tietoa joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti.