Soveltavat harjoitukset 2 (4op)
Toteutuksen tunnus: 2X00BU36-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.06.2016 - 07.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.09.2016 - 22.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 3 - 50
- Koulutus
- Musiikin koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Anne Nietosvaara
- Opintojakso
- 2X00BU36
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri tyyppisten jumalanpalvelusten toteuttamisessa.
Opiskelijalla on oppimisen ja työyhteisöosaamisen taitoja sekä eettistä osaamista.
Sisältö (Opintojakso)
- eri muotoisten jumalanpalvelusten suunnittelu ja toteutus urkurina, kanttorina, liturgina, kuorolaisena, esilaulajana yms.
- pienimuotoisten sävellysten ja sovitusten toteuttaminen ja johtaminen kanttorina (tekstimotetit, psalmit, vuorovirret, urku- tai muu soitinmusiikki)
- musiikkijumalanpalvelukset
- live-messu seurakunnassa
- laajamuotoisempien improvisaatioiden toteuttaminen
- erilaisten säestystapojen toteuttaminen
- tiedon hakeminen tietokannoista
- ammattikirjallisuuden lukeminen ja tutkiminen
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Soveltavat harjoitukset 1
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan seuraavat valmistetut suoritukset, joissa opiskelija toimii messumusiikin valmistelijana, kanttorina ja/tai urkurina sekä kuoronjohtajana:
messu+kuoro
musiikkimessu
live-messu
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, harjoitukset kuoron kanssa, sävellykset ja sovitukset messuihin
Oppimateriaalit
messun liturginen musiikkimateriaali, virret sekä muu kirkon toimituksiin soveltuva musiikki
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 60tuntia, 48 kontaktituntia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei selviydy näytemessujen toteuttamisesta jollakin osa-alueilla (laulu, urkujensoitto, musiikinjohto)siten, että tilaisuus jatkuisi keskeytyksettä ja että muut messun toteuttajat voisivat hoitaa oman osuutensa ilman suuria ongelmia. Tehtävien valmistaminen tai messun toteutus jää kesken tai katkeilee.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osoittaa vain hyvin heikkoa osaamista messun eri osa-alueilla(laulu, urkujensoitto, kuoronjohto), jotka ovat työelämässä kanttorin vastuulla. Selviytyminen soveltavien harjoitusten näytemessuista on hyvin epävarmaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Oppilas pystyy soveltamaan messun kulussa hyvin oppimaansa. Hän työskentelee oma-aloitteisesti ja palauttaa valmistettavat tehtävät ajoissa sekä suhtautuu aktiivisesti messun valmistamiseen liittyviin harjoituksiin, teosvalintoihin yms. Opiskelija osoittaa hyvää teknistä ja musiikillista soolo-, säestys- ja musiikinjohtotehtävien hallintaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut erinomaisesti messumusiikin vaatimat taidot ja soveltaa niitä rikkaasti ja luovasti käytännön messun vetämisessä. Hän valmistaa innolla ja taidokkaasti, improvisaatioita, sovituksia ja/tai omia sävellyksiä, sooloja sekä mahdollisesti erityismessuja niiden erityisluonteen huomioonottaen. Toimii sosiaalisesti ryhmien kanssa. Seurakunnan virsilaulun johtaminen eri tavoin on erinomaista.