Uudet viisasten kivet a) (15 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00BB26-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.05.2016 - 31.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2016 - 11.03.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Opettajat
- Leila Kakko
- Satu Kylmälä
- Riitta Brännare
- Tuija Heikkilä
- Mikael Lindell
- Taija Karhe
- Vastuuhenkilö
- Leila Kakko
- Opintojakso
- 8T00BB26
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimustyön perusteet osio:
Tutkimusanalyysi 20%
Tutkimuksen toteuttaminen 80%
Kirjallisuus:
hyväksytty tenttisuoritus
Kehittäminen:
Ammatillinen osallistuminen (luennot/lähiopetus) 10 %
Itse- ja vertaisarviointi 10 %
Kehittämistehtävä (tiimi) 80 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-tiimityöskentely
-tutkimustyö
-kehittämis-/projektityö
-tentti
Oppimateriaalit
Tutkimustyön perusteet (3 op)
Virtuaaliaineisto (Tabulassa)
Heikkilä, Tarja. 2010 (tai uudempi). Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes P., Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. (tai uudempi painos)
Menetelmäopetuksen valtakunnallinen tietovaranto.
Kirjallisuus (5op)
Kirjallisuuspaketti (ohjeistus Tabulassa)
Kehittäminen (7op)
Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti. WSOYpro Oy. 2014, 3.painos
Muu materiaali kehittämistehtävän mukaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkimustyön perusteet (3 op):
Luennot 0,25 op
Itsenäinen työskentely ja tehtävät:
Tutkimusanalyysi (yksilötehtävä) 0,75 op,
Tutkimuksen toteuttaminen (tiimitehtävä) 2 op
Kehittämisprojekti (7 op)
Kirjallisuus (5op)
Sisällön jaksotus
Tutkimustyön perusteet (3 op)
Lähikerta 9.9. klo 8-12
Muilta osin opetus on virtuaalista.
Mitä tutkimus on, tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
Mitä on määrällinen ja laadullinen tutkimus?
Miten tutkimusaineisto kerätään, kuvataan ja analysoidaan?
Miten tutkimuksen tulosten luotettavuutta arvioidaan?
Kirjallisuus (5op)
9.3 Torstai
klo 16.30 Kirjatentti
Kehittäminen (7 op)
12.1 Torstai
klo 16.30 Kurssin sisältö, tavoitteet ja tehtävät
Kehittämistehtävän ohjeistus
Tiimien muodostaminen, kehittämistehtävän aiheen valinta, työskentelyn aloitus
13.1 Perjantai
klo 9.00- 12.00 Megatrendit, ilmiöt ja heikot signaalit ja
tulevaisuuden tutkimusten kartoittaminen, parityö/tiimit
Ruokailu
klo 12-12.45 Aamun tiimityön purku
klo 13-15 Projektijohtaminen
14.1 Lauantai
klo 8.30- 10 Tiimityöskentelyä, tiimityöpaikan voitte valita.
Klo 10 -11 Kehittämistehtävän aiheen esittely tiimien valmentajille.
klo 11- 12 Tulevaisuuden tutkimus
Ruokailu
klo 12- 14.30 Tiimien ohjattu työskentely
Tiimien työskentelyä, ohjaus virtuaalisesti, sovittava tiimivalmentajan kanssa
2.2 Torstai
16.30-18 Luento
18-20 Tiimien ohjattu työskentely
3.2 Perjantai
klo 8.00- 9.00 Tiimityöskentelyä
klo 9.00- 12.00 Luentoja
klo 12.00 -13.00 Ruokailu
klo 12.30-16 Tiimityöskentelyä ja tiimien ohjausta
4.2 Lauantai
klo 8.30- 16 Projektisuunnitelmien esitys, tiimityöskentelyä ja tiimien ohjausta
Tiimien työskentelyä, ohjaus virtuaalisesti, sovittava tiimivalmentajan kanssa
10.3 Perjantai
klo 8.00 Tiimityöskentelyä ja ohjausta
klo 12-14 Vierailu luento
klo 14-16 Tiimityöskentelyä ja ohjausta
11.3 Lauantai
klo 8.30-14.30 Kehittämistehtävän purku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään tehtävä tutkimus
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jokin suoritus puuttuu
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa tunnistaa ja määritellä tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet
-suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti
-tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöi on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä
-osaa valita tutkimusmenetlmiä perustellen
-tarkastelee ja arvioi asioita laajasti
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa arvioida ja analysoida tutkimustuloksia
-osaa arvioida erilaisa ratkaisuvaihtoehtoja
-tarkastelee ja arvioi itseään sekä ammattialansa työyhteisöä
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.