Uudet viisasten kivet a) (15 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00BB26-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2016 - 08.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 05.03.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Opettajat
- Arja Luiro
- Leila Kakko
- Pirkko Timonen
- Jaana Sahlsten
- Vastuuhenkilö
- Arja Luiro
- Opintojakso
- 8T00BB26
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
5 op Kirjallisuuspaketin tenttiohjeistus Tabulassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimustyön perusteiden arviontimenetelmät löytyvät Tabulasta
Kirjallisuus:
hyväksytty tenttisuoritus
Kehittäminen:
Ammatillinen osallistuminen (luennot/lähiopetus) 20 %
Itse- ja vertaisarviointi 10 %
Opponointi 10 %
Kehittämistehtävä (tiimi) 60 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-tutkimustyö
-tiimityö
-kehittämis-/projektityö
-tentti
Oppimateriaalit
3 op Tutkimustyön perusteet (ohjeistus Tabulassa)
5 op Kirjallisuuspaketti (ohjeistus Tabulassa)
7 op Kehittämistehtäväkohtaiset lähdemateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op Tutkimustyön perusteet, yhteensä 81 h
*Lähiopetus
*Itsenäinen työskentely ja tehtävät:
*Tutkimusanalyysi (yksilötehtävä) 1,5 op,
*Tutkimuksen toteuttaminen (tiimitehtävä) 1,5 op
5 op Kirjapaketti, yhteensä 135 h
7 op Kehittäminen, yhteensä 189 h
*Lähiopetus
*Kehittämistyö
Sisällön jaksotus
Tutkimustyön perusteet syksy 2016 periodit 1 ja 2 klo 8-10.30 Lähiopetus Toteutus A 26.8., 9.9., 16.9., 25.9. ja 7.10.
Lähiopetus Toteutus B 28.10., 11.11., 18.11., 25.11., 9.12.
Kirjallisuus tentitään Tabulassa olevan ohjeistuksen mukaisesti
Kehittäminen:
Tiistai 10.1. klo 9-14 Opintojakson aloitus, kirjallisuuspaketti ja kehittäminen, tiimit, tehtävät
Luento: Toimintatutkimus Leila
Tiimityöskentelyä
Keskiviikko 11.1. klo 8-16
Luento: Projektijohtaminen Arja
Luento: Tapaustutkimus Leila
Perjantai 13.1. klo 8-11
Luento: Ennakointimenetelmät, trendit, megatrendit ja heikot signaalit Pirkko
Tiimityöskentelyä
Tiistai 17.1. klo 9-14 Leilan projekti koko päivän koko ryhmälle
Keskiviikko 18.1. klo 8-16
Luento: Skenaariot ja delfoi-menetelmä Pirkko
Luento: Havainnointi Leila
Perjantai 20.1. klo 8-11 Seminaari; kehittämistyön suunnitelmien
esittely, 11-14 Tiimityöskentelyä
Tiistai 24.1. klo 8-14 Tiimityöskentelyä, tiimiohjaukset
Keskiviikko 25.1. klo 8-16 Tiimityöskentelyä
Perjantai 27.1. klo 8-14 Tiimityöskentelyä
Tiistai 31.1. klo 8-14 Tiimityöskentelyä, tiimiohjaukset
Keskiviikko 1.2. klo 8-16 Tiimityöskentelyä
Perjantai 3.2. klo 8-14 Tiimityöskentelyä
MA 6.2.-KE 8.2. CATERING STUDIO Soveltava projekti
Tiistai 7.2. klo 8-14 Tiimityöskentelyä
Keskiviikko 8.2. klo 8-16 Tiimityöskentelyä
Perjantai 10.2. klo 8-14 Tiimityöskentelyä
Tiistai 14.2. klo 8-14 Tiimityöskentelyä, tiimiohjaukset
Keskiviikko 15.2. klo 8-16 Tiimityöskentelyä
Perjantai 17.2. klo 8-14 Tiimityöskentelyä; raporttien viimeistelyä
Tiistai 21.2. klo 8-14 Tiimityöskentelyä, itse- ja vertaisarvioinnit ja opponoinnit
Keskiviikko 22.2. klo 8-16 Kehittämistehtävien (+tulosten) esittelyt koko ryhmälle + opponoinnit
Perjantai 24.2. klo 8-14 Palautekeskustelut tiimeittäin (erillinen aikataulu)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään suuntautuva kehittämistehtävä ja erilaiset projektit
HUOM! Kehittämistyö voi olla konkreettinen tutkimus tai tutkimus + soveltava projekti.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jokin suoritus puuttuu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet suoritettu (omat arviointikriteerit Tabulassa). Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa). Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöi on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet suoritettu (omat arviointikriteerit Tabulassa). Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa). Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet suoritettu (omat arviointikriteerit Tabulassa). Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa). Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.