Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus työvälineenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EA62-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 04.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tiina Wickman-Viitala
Marja-Liisa Timperi
Arja Reinvall
Vastuuhenkilö
Tiina Wickman-Viitala
Ryhmät
19ALIKOV
Liiketalous monimuoto, Virrat, 2019
Opintojakso
3H00EA62

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tutustuu tutkimustyöhön ja siinä käytettäviin menetelmiin.

Opiskelija osaa
- tutkimustyön tekemistä varten tarpeelliset tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät ja osaa soveltaa niitä
- löytää tutkimusideoita ja -ongelmia sekä osaa laatia tutkimussuunnitelman ja –raportin sekä toteuttaa markkinointitutkimuksen.

Sisältö (Opintojakso)

Millainen on tutkimusprosessi?
Miten tutkimusideaa kehitellään?
Miten valitaan tutkimusongelma/-kysymys?
Mitä tutkimusmenetelmiä on olemassa ja miten niitä käytetään?
Miten tehdään tutkimussuunnitelma ja tutkimusraportti?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia tutkimuksia, mutta ei ole paneutunut syvällisesti tutkimusmaailmaan eikä aina hahmota tutkimuksen merkitystä suhteessa käytäntöön. Hän tarvitsee apua pystyäkseen toteuttamaan huolellisen ja perustellusti tehdyn tutkimuksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistyön muutamia menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän osaa suorittaa käytäntöä hyödyntävän tutkimuksen, mutta tarvitsee tutkimustyössä hieman apua päästäkseen kiitettävään tulokseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija hallitsee monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistyön eri menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän osaa suorittaa itsenäisesti ja laadukkaasti käytäntöä hyödyntävän tutkimuksen.

Aika ja paikka

Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimus ja sen raportointi arvioidaan
Itsearviointi, vertaisarviointi, arviointi.
Tutkimusraportin opettaja-arviointi (arvosanalla 0-5) - 60 %
Oman työskentelyn itsearviointi (tiimi arvioi työskentelynsä sanallisesti sekä arvosanalla 0-5) - 20 %
Toisen tiimin tutkimusraportin ristiinarviointi sanallisesti sekä arvosanalla 0-5 - 20 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, kirja (lähde)kolahdukset, työelämässä tehtävä kehittämistehtävä ja sen raportointi.
Verkko-opetus (Moodle/ Zoom/ Teams )
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Luettava kirjallisuus ilmoitettu kurssin Moodlessa
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin.
Kirjallisuudesta ilmoitetaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.

Sisällön jaksotus

1) Kehittämistyön menetelmät -tehtävä (Kirjallisuuteen tutustuminen)
2) Toteutuksen suoritusohjeet, tutkimusaiheen sopiminen, luento laadullisesta tutkimuksesta ja tuntitehtävä
3) Tutkimuksen suorittaminen - Excel/SPSS ja tutkimus
4) Tutkimusten tulosten esittely ja keskustelu - tiimit esittelevät lyhyesti kehittämistyön tulokset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat tekevät tiimissä pienen tutkimuksellisen kehittämistehtävän esim. kummiyritykselle ja raportoivat sen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut tutkimustyön tekemiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Siirry alkuun