Tutkimus työvälineenä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00EA62-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.11.2020 - 04.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tiina Wickman-Viitala
- Marja-Liisa Timperi
- Arja Reinvall
- Vastuuhenkilö
- Tiina Wickman-Viitala
- Ryhmät
-
19ALIKOVLiiketalous monimuoto, Virrat, 2019
- Opintojakso
- 3H00EA62
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tutustuu tutkimustyöhön ja siinä käytettäviin menetelmiin.
Opiskelija osaa
- tutkimustyön tekemistä varten tarpeelliset tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät ja osaa soveltaa niitä
- löytää tutkimusideoita ja -ongelmia sekä osaa laatia tutkimussuunnitelman ja –raportin sekä toteuttaa markkinointitutkimuksen.
Sisältö (Opintojakso)
Millainen on tutkimusprosessi?
Miten tutkimusideaa kehitellään?
Miten valitaan tutkimusongelma/-kysymys?
Mitä tutkimusmenetelmiä on olemassa ja miten niitä käytetään?
Miten tehdään tutkimussuunnitelma ja tutkimusraportti?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia tutkimuksia, mutta ei ole paneutunut syvällisesti tutkimusmaailmaan eikä aina hahmota tutkimuksen merkitystä suhteessa käytäntöön. Hän tarvitsee apua pystyäkseen toteuttamaan huolellisen ja perustellusti tehdyn tutkimuksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistyön muutamia menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän osaa suorittaa käytäntöä hyödyntävän tutkimuksen, mutta tarvitsee tutkimustyössä hieman apua päästäkseen kiitettävään tulokseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistyön eri menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän osaa suorittaa itsenäisesti ja laadukkaasti käytäntöä hyödyntävän tutkimuksen.
Aika ja paikka
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimus ja sen raportointi arvioidaan
Itsearviointi, vertaisarviointi, arviointi.
Tutkimusraportin opettaja-arviointi (arvosanalla 0-5) - 60 %
Oman työskentelyn itsearviointi (tiimi arvioi työskentelynsä sanallisesti sekä arvosanalla 0-5) - 20 %
Toisen tiimin tutkimusraportin ristiinarviointi sanallisesti sekä arvosanalla 0-5 - 20 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, kirja (lähde)kolahdukset, työelämässä tehtävä kehittämistehtävä ja sen raportointi.
Verkko-opetus (Moodle/ Zoom/ Teams )
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Luettava kirjallisuus ilmoitettu kurssin Moodlessa
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin.
Kirjallisuudesta ilmoitetaan Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.
Sisällön jaksotus
1) Kehittämistyön menetelmät -tehtävä (Kirjallisuuteen tutustuminen)
2) Toteutuksen suoritusohjeet, tutkimusaiheen sopiminen, luento laadullisesta tutkimuksesta ja tuntitehtävä
3) Tutkimuksen suorittaminen - Excel/SPSS ja tutkimus
4) Tutkimusten tulosten esittely ja keskustelu - tiimit esittelevät lyhyesti kehittämistyön tulokset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tekevät tiimissä pienen tutkimuksellisen kehittämistehtävän esim. kummiyritykselle ja raportoivat sen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut tutkimustyön tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.