Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT68-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.09.2016 - 18.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2016 - 16.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Anne Partanen
- Tarja Aaltonen
- Vastuuhenkilö
- Maija Korpikoski
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00CT68
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen osana hoitotyötä
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle sekä tunnistaa mielenterveystyön eri tasot
- tietää sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin
- saa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyviä asioita
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydetilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
Sisältö (Opintojakso)
-terveyden kokonaisvaltainen edistäminen hoitotyössä
-mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden eri tasot
-sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen hyvinvointiin, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- riippuvuus moninaisena ilmiönä ja haitallisen riippuvuuden ehkäisy
- riippuvuuteen liittyvien asioiden tunnistaminen
- omien asenteiden tunnistaminen
- ihmisen psyykkinen toiminta ja käyttäytyminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi.
Osa 2. Psykologia. Numeerinen arviointi palautetuista pareittain tehdyistä esseistä, joita on kolme.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
HOITOTYÖN OSIO JA PIENRYHMÄTYÖSKENETELY SUORITETAAN VERKKO-OPISKELUNA.
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, ryhmätyöt, erilaiset some työkalut, verkkotyöskentely.
PSYKOLOGIAN OSUUS: lähikertoja tulee olemaan kaksi, jolloin ensimmäsellä kerralla käydään lävitse psykologian osuuden oppimistavoitteet ja jaetaan ryhmä pareiksi. Paritöinä tehtäviä tehtäviä tulee olemaan kolme, jotka tehdään itsenäisesti ja palautetaan psykolgian osuutta varten avattuun tabulaan. Toinen tapaaminen käytetään kurssin yhteenvetoon.
Oppimateriaalit
Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81. Luentoja 24 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 57 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
INFO 24.10 klo 9.15 -> läsnäolovelvoite.
Psykologian lähipäivillä läsnäolovelvoite.
Toteutussuunnitelma täydentyy syksyllä 16.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.