Skip to main content

Promotion of Health and Functional Ability (3 cr)

Code: 7K00CT68-3002

General information


Enrolment period
19.09.2016 - 18.10.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.10.2016 - 16.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Maija Korpikoski
Anne Partanen
Tarja Aaltonen
Person in charge
Maija Korpikoski
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Course
7K00CT68

Objectives (course unit)

The student
- is able to describe health promotion as a part of nursing;
- knows the importance of mental health for individuals, groups and communities and recognises the different levels of mental health care;
- knows the impact of becoming ill on the well-being of the individual and the family;
- gains skills in order to observe and discuss issues related to mental well-being of individuals and families;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits herself/himself to the goal-oriented problem-solving process in small-group education;
- is able to describe the connection between mental factors and health;
- knows the mental development of different ages.

Content (course unit)

- health promotion in nursing
- protective and risk factors in mental health, different levels of mental health
- impact of illness on the well-being of individuals and families, illness in crises, steps in crisis
- addiction as a complex phenomenon and prevention of harmful addiction
- recognition of issues related to addictions
- recognition of one’s own attitudes
- human mental activity and behavior

Prerequisites (course unit)

none

Assessment methods and criteria

Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi.
Osa 2. Psykologia. Numeerinen arviointi palautetuista pareittain tehdyistä esseistä, joita on kolme.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Teaching methods

HOITOTYÖN OSIO JA PIENRYHMÄTYÖSKENETELY SUORITETAAN VERKKO-OPISKELUNA.
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, ryhmätyöt, erilaiset some työkalut, verkkotyöskentely.
PSYKOLOGIAN OSUUS: lähikertoja tulee olemaan kaksi, jolloin ensimmäsellä kerralla käydään lävitse psykologian osuuden oppimistavoitteet ja jaetaan ryhmä pareiksi. Paritöinä tehtäviä tehtäviä tulee olemaan kolme, jotka tehdään itsenäisesti ja palautetaan psykolgian osuutta varten avattuun tabulaan. Toinen tapaaminen käytetään kurssin yhteenvetoon.

Learning materials

Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81. Luentoja 24 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 57 tuntia

Further information

INFO 24.10 klo 9.15 -> läsnäolovelvoite.
Psykologian lähipäivillä läsnäolovelvoite.
Toteutussuunnitelma täydentyy syksyllä 16.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Go back to top of page