Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-16-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.06.2016 - 23.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 22.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anssi-Pekka Udd
- Opintojakso
- 7S-16
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Sisältö (Opintojakso)
- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti 14.12., johon valmistaudutaan verkkomateriaalien, tehtävien, verkkokeskustelujen sekä vierailijoiden tapaamisen kautta. Myös ryhmätentin vertais- ja itsearviointi viimeisellä lähikerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille.
Verkkomateriaaleihin ja itsenäisiin tehtäviin tutustuminen sekä verkkokeskusteluihin osallistuminen 13.10.-13.12. välillä
Kysymysrten laatiminen ryhmissä 5.12.-13.12. työelämävierailijoille 13.12 lähikerralle
Soveltava ryhmätentti, vertais- ja itsearviointi 14.12. - ARVIOIDAAN arviointikriteerien mukaisesti 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etätyöskentely verkossa.
Lähiopetus 3 krt.
Oppimateriaalit
Tabulasivu 7S-16 Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (16ASO)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 81 h =3 op
LÄHIOPETUS: 3x4 h =12h = 0,5 op
ETÄOPISKELU VERKOSSA (materiaalien lukeminen+verkkotyöskentely): 69h =2,5 op
Sisällön jaksotus
PE 14.10. klo 13-16 ALOITUS, LASTENSUOJELUN PERUSTEITA
Toteutusinfo, Mielikuvat ja käsitykset lastensuojelusta, Lastensuojelun lähtökohdat ja periaatteet sekä kokonaiskuva
14.10.-13.12. ETÄTYÖSKENTELY VERKOSSA - materiaalit, itsenäiset tehtävät sekä keskustelu
Asiakasprosessi, Palvelujärjestelmä
TI 13.12. klo 9-12 TYÖELÄMÄVIERAILIJAT - ryhmittäin tehtävät kysymykset
Perhepalvelut, avohuolto, sijaishuolto
KE 14.12. klo 13-16 RYHMÄTENTTI+VERTAIS- JA ITSEARVIOINTI, YHTEENVETO JA KATSE TULEVAISUUTEEN
Ryhmätentti, kertaaminen, lastensuojelun tulevaisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen aiempi osaaminen lastensuojelusta mahdollista lukea hyväksi - keskustelu Anssi-Pekka Uddin kanssa ja hakemus HyväHot-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijoita lähikerralla TI 13.12. klo 9-12.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus koskee 16ASO-ryhmää ja on pääosin verkkototeutus.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa