Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-16-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2016 - 23.10.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 22.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S-16

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Sisältö (Opintojakso)

- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti 14.12., johon valmistaudutaan verkkomateriaalien, tehtävien, verkkokeskustelujen sekä vierailijoiden tapaamisen kautta. Myös ryhmätentin vertais- ja itsearviointi viimeisellä lähikerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähikerroille.
Verkkomateriaaleihin ja itsenäisiin tehtäviin tutustuminen sekä verkkokeskusteluihin osallistuminen 13.10.-13.12. välillä
Kysymysrten laatiminen ryhmissä 5.12.-13.12. työelämävierailijoille 13.12 lähikerralle
Soveltava ryhmätentti, vertais- ja itsearviointi 14.12. - ARVIOIDAAN arviointikriteerien mukaisesti 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etätyöskentely verkossa.
Lähiopetus 3 krt.

Oppimateriaalit

Tabulasivu 7S-16 Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (16ASO)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 81 h =3 op
LÄHIOPETUS: 3x4 h =12h = 0,5 op
ETÄOPISKELU VERKOSSA (materiaalien lukeminen+verkkotyöskentely): 69h =2,5 op

Sisällön jaksotus

PE 14.10. klo 13-16 ALOITUS, LASTENSUOJELUN PERUSTEITA
Toteutusinfo, Mielikuvat ja käsitykset lastensuojelusta, Lastensuojelun lähtökohdat ja periaatteet sekä kokonaiskuva
14.10.-13.12. ETÄTYÖSKENTELY VERKOSSA - materiaalit, itsenäiset tehtävät sekä keskustelu
Asiakasprosessi, Palvelujärjestelmä
TI 13.12. klo 9-12 TYÖELÄMÄVIERAILIJAT - ryhmittäin tehtävät kysymykset
Perhepalvelut, avohuolto, sijaishuolto
KE 14.12. klo 13-16 RYHMÄTENTTI+VERTAIS- JA ITSEARVIOINTI, YHTEENVETO JA KATSE TULEVAISUUTEEN
Ryhmätentti, kertaaminen, lastensuojelun tulevaisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen aiempi osaaminen lastensuojelusta mahdollista lukea hyväksi - keskustelu Anssi-Pekka Uddin kanssa ja hakemus HyväHot-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämävierailijoita lähikerralla TI 13.12. klo 9-12.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus koskee 16ASO-ryhmää ja on pääosin verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa

Siirry alkuun