Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)
Code: 7S-16-3009
General information
- Enrolment period
- 03.06.2016 - 23.10.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 22.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Anssi-Pekka Udd
- Course
- 7S-16
Objectives (course unit)
Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them
Content (course unit)
- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare
Exam schedules
Ryhmätentti 14.12., johon valmistaudutaan verkkomateriaalien, tehtävien, verkkokeskustelujen sekä vierailijoiden tapaamisen kautta. Myös ryhmätentin vertais- ja itsearviointi viimeisellä lähikerralla.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille.
Verkkomateriaaleihin ja itsenäisiin tehtäviin tutustuminen sekä verkkokeskusteluihin osallistuminen 13.10.-13.12. välillä
Kysymysrten laatiminen ryhmissä 5.12.-13.12. työelämävierailijoille 13.12 lähikerralle
Soveltava ryhmätentti, vertais- ja itsearviointi 14.12. - ARVIOIDAAN arviointikriteerien mukaisesti 0-5
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Etätyöskentely verkossa.
Lähiopetus 3 krt.
Learning materials
Tabulasivu 7S-16 Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (16ASO)
Student workload
KOKONAISUUS: 81 h =3 op
LÄHIOPETUS: 3x4 h =12h = 0,5 op
ETÄOPISKELU VERKOSSA (materiaalien lukeminen+verkkotyöskentely): 69h =2,5 op
Content scheduling
PE 14.10. klo 13-16 ALOITUS, LASTENSUOJELUN PERUSTEITA
Toteutusinfo, Mielikuvat ja käsitykset lastensuojelusta, Lastensuojelun lähtökohdat ja periaatteet sekä kokonaiskuva
14.10.-13.12. ETÄTYÖSKENTELY VERKOSSA - materiaalit, itsenäiset tehtävät sekä keskustelu
Asiakasprosessi, Palvelujärjestelmä
TI 13.12. klo 9-12 TYÖELÄMÄVIERAILIJAT - ryhmittäin tehtävät kysymykset
Perhepalvelut, avohuolto, sijaishuolto
KE 14.12. klo 13-16 RYHMÄTENTTI+VERTAIS- JA ITSEARVIOINTI, YHTEENVETO JA KATSE TULEVAISUUTEEN
Ryhmätentti, kertaaminen, lastensuojelun tulevaisuus
Completion alternatives
Mahdollinen aiempi osaaminen lastensuojelusta mahdollista lukea hyväksi - keskustelu Anssi-Pekka Uddin kanssa ja hakemus HyväHot-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.
Practical training and working life cooperation
Työelämävierailijoita lähikerralla TI 13.12. klo 9-12.
Further information
Toteutus koskee 16ASO-ryhmää ja on pääosin verkkototeutus.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa