Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-66-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
- Ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Erityisyys ja elämänkulku – lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätöiden esitykset ja niihin liittyvät ryhmäkeskustelut !
Opintojakson sisältöihin, ryhmätöihin ja niihin liittyviin keskusteluihin pohjautuvan esseen palauttaminen alustavasti viimeistään... Sovitaan 1. lähikerralla tarkemmin ryhmän kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu seuraaviin asioihin:
- osallistuminen kontaktiopetukseen
- oppimistehtävät (hyv./hyl.), tentti tai pareittain tehtävä raportti (0-5)
Suoritusmerkinnän saaminen edellyttää myös palautteen antamista opintojaksosta SÄHKÖISEEN PALAUTEJÄRJESTELMÄÄN VIIMEISTÄÄN 16.12.2016
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-yhteistoiminnallinen ja dialoginen lähiopetus
-tutustumiskäynnit
-ryhmätyöskentely
-esseemuotoiset oppimistehtävät
Oppimateriaalit
Numminen, H. & Sokka, L. 2009/2006. Lapsellani on oppimisvaikeus. Helsinki: Edita.
Pihlaja, P. & Kontu, E. 2006. (toim.) Arjen moninaisuutta. Erityisryhmät päiväkodissa. Stakes, Raportteja 14. SIVUT: 3-36.
Pihlaja, P. 2009. Erityisen tuen käytännöt varhaiskasvatuksessa - näkökulmana inkluusio. Kasvatus (2).
Veijola, A. 2004. Matkalla moniammatilliseen perhetyöhön - lasten kuntoutuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. (Soveltuvin osin)
Opintojaksojen muita sisältöjä käsittelevät diat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kokonaisuudessaan 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 3 x 4 h = 12 h.
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynnit, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät)79h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään tutustumiskäyntejä autenttisiin työelämäympäristöihin ja käytetään mahdollisesti työelämävierailijoita.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksossa huomioidaan 2. vuoden modulivalintojen mukainen suuntautuminen varhaiskasvatukseen tai nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön jakamalla opetus näiden mukaisiin ryhmiin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä joitakin erityiskasvatuksen lähtökohtia, keskeisimpiä käsitteitä sekä yleisen merkityksen
- osaa nimetä erityisen tuen tarpeita sekä niihin liittyviä tukitoimia
- osaa nimetä erilaisia erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa analysoida ja arvioida erityiskasvatuksen lähtökohtien, keskeisten periaatteiden sekä merkityksen toteutumista ja haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa analysoida erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa niiden mukaisesti erityiskasvatuksen tukitoimia ja periaatteita
- osaa analysoida erityiskasvatusta ja inklusiivista pedagogiikkaa sosiaalialalla sekä sosionomin erilaisissa rooleissa elämänkulun eri vaiheissa