Competences of Special Education (3 cr)
Code: 7S-66-3008
General information
- Enrolment period
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
- are able to define the principles and importance of special education on an individual, communal, and societal level
- can describe the needs, evaluation methods, and forms of support in special education
- can analyse the principles and phenomena of special education and the role of Bachelor of Social Services in the different stages of life cycle
Content (course unit)
- Values, ethics, and history of special education, normalization, segregation, integration, inclusion
- Learning disabilities, socio-emotional problems, neuropsychiatric disorders, coping strategies in everyday life
- Specialness and life span
Exam schedules
Ryhmätöiden esitykset ja niihin liittyvät ryhmäkeskustelut !
Opintojakson sisältöihin, ryhmätöihin ja niihin liittyviin keskusteluihin pohjautuvan esseen palauttaminen alustavasti viimeistään... Sovitaan 1. lähikerralla tarkemmin ryhmän kanssa.
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu seuraaviin asioihin:
- osallistuminen kontaktiopetukseen
- oppimistehtävät (hyv./hyl.), tentti tai pareittain tehtävä raportti (0-5)
Suoritusmerkinnän saaminen edellyttää myös palautteen antamista opintojaksosta SÄHKÖISEEN PALAUTEJÄRJESTELMÄÄN VIIMEISTÄÄN 16.12.2016
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-luennot
-yhteistoiminnallinen ja dialoginen lähiopetus
-tutustumiskäynnit
-ryhmätyöskentely
-esseemuotoiset oppimistehtävät
Learning materials
Numminen, H. & Sokka, L. 2009/2006. Lapsellani on oppimisvaikeus. Helsinki: Edita.
Pihlaja, P. & Kontu, E. 2006. (toim.) Arjen moninaisuutta. Erityisryhmät päiväkodissa. Stakes, Raportteja 14. SIVUT: 3-36.
Pihlaja, P. 2009. Erityisen tuen käytännöt varhaiskasvatuksessa - näkökulmana inkluusio. Kasvatus (2).
Veijola, A. 2004. Matkalla moniammatilliseen perhetyöhön - lasten kuntoutuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. (Soveltuvin osin)
Opintojaksojen muita sisältöjä käsittelevät diat.
Student workload
Opintojakso kokonaisuudessaan 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 3 x 4 h = 12 h.
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynnit, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät)79h.
Practical training and working life cooperation
Opintojaksolla tehdään tutustumiskäyntejä autenttisiin työelämäympäristöihin ja käytetään mahdollisesti työelämävierailijoita.
Further information
Opintojaksossa huomioidaan 2. vuoden modulivalintojen mukainen suuntautuminen varhaiskasvatukseen tai nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön jakamalla opetus näiden mukaisiin ryhmiin.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä joitakin erityiskasvatuksen lähtökohtia, keskeisimpiä käsitteitä sekä yleisen merkityksen
- osaa nimetä erityisen tuen tarpeita sekä niihin liittyviä tukitoimia
- osaa nimetä erilaisia erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa analysoida ja arvioida erityiskasvatuksen lähtökohtien, keskeisten periaatteiden sekä merkityksen toteutumista ja haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa analysoida erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa niiden mukaisesti erityiskasvatuksen tukitoimia ja periaatteita
- osaa analysoida erityiskasvatusta ja inklusiivista pedagogiikkaa sosiaalialalla sekä sosionomin erilaisissa rooleissa elämänkulun eri vaiheissa