Käyttöliittymät ja käytettävyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: A-ITY01-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.02.2016 - 09.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2016 - 20.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tietojenkäsittely
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Paula Hietala
- Pienryhmät
- avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
- Pienryhmät
- avoin AMK
- Opintojakso
- A-ITY01
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ne keskeiset periaatteet, joiden avulla tuotetaan käytettävyydeltään hyviä ohjelmistoja. Opiskelija oppii käytettävyyden arvioinnin ja käytettävyystestauksen perusmenetelmiä. Opiskelija pystyy myös
soveltamaan tietojaan käytännön työssä.
Sisältö (Opintojakso)
Käytettävyys ja ihminen tietokoneen käyttäjänä, käytettävyyden arviointimenetelmät (käytettävyystestaus), mobiililaitteiden ja muiden erityislaitteiden käytettävyyden piirteet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
A-OT01 ja A-DM01
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Loppukoe 11.5.2016, uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Loppukoe (tai oppimispäiväkirja) + harjoitustyö 1 + harjoitustyö 2 + aktiivisuus.
Loppukoe/oppimispäiväkirja (max 30 pistettä).
Loppukoepistemäärä -> arvosana:
15-17 p -> 1,
18-20 p -> 2,
21-23 p -> 3,
24-26 p -> 4,
27-30 p -> 5.
Harjoitustyön 1 kirjallinen (arvioitava) osuus on palautettava viimeistään 11.5.2016. Harjoitustyötä 1, jota ei esitellä lähituntien yhteydessä, ei hyväksytä. Mikäli harjoitustyön 1 kirjallisen osuuden palautus myöhästyy, mutta se palautetaan viimeistään 25.5.2016, se voidaan hyväksyä korkeintaan arvosanalla 2. Harjoitustyön 1 palautuksia ei oteta vastaan 25.5.2016 jälkeen.
Lisätietoa Harjoitustyön 1 arviointikriteereistä Tabula-kurssilla.
Harjoitustyö 2 on palautettava viimeistään 20.5.2016. Mikäli harjoitustyön 2 palautus myöhästyy, mutta se palautetaan viimeistään 3.6.2016, se voidaan hyväksyä korkeintaan arvosanalla 2. Harjoitustyön 2 palautuksia ei oteta vastaan 3.6.2016 jälkeen.
Lisätietoa Harjoitustyön 2 arviointikriteereistä Tabula-kurssilla.
Kokonaisarvosanan muodostuminen (osasuoritus & painokerroin):
Loppukoe/oppimispäiväkirja 0,4;
Harjoitustyö 1 0,3;
Harjoitustyö 2 0,3;
Aktiivisuus S.
Läsnäolo toteutuksen aloituksessa on pakollista.
Lisätietoa arviointikriteereistä Tabula-kurssilla A-ITY01-3003 Käyttöliittymät ja käytettävyys
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, opetus- ja verkkokeskustelu, harjoitustyö, loppukoe
Oppimateriaalit
Materiaalit Tabula-kurssilla A-ITY01-3003. Luettelo oheiskirjallisuudesta annetaan ensimmäisellä lähikerralla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttöarvio viikkotasolla Tabula-kurssilla.
Sisällön jaksotus
Sisällön jaksotus kuvattu Tabula-kurssilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Loppukokeen voi korvata oppimispäiväkirjalla.
Lisätiedot
Opetusmenetelmät:
Aktivoivat kirjoitustehtävät, demonstraatiot, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, harjoitustyöt, raportti/työselostus, raportti/essee, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osasuorituksia puuttuu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa käytettävyyden keskeiset käsitteet.
Opiskelija tietää tunnetuimmat käytettävyyden arviointimenetelmät.
Opiskelija tunnistaa käytettävyysongelmia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija arvioi ohjelmiston ja verkkopalvelun käytettävyyttä.
Opiskelija järjestää pienimuotoisen käytettävyystestin.
Opiskelija paikallistaa käytettävyysongelmia sekä pystyy tuottamaan perusteltuja ehdotuksia käytettävyysongelmien ratkaisuiksi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hyödyntää käytettävyysalan ajattelutapoja ja menetelmiä.
Opiskelija soveltaa luovasti käytettävyyden arviointikriteerejä.
Opiskelija järjestää ja analysoi käytettävyystestin.