Siirry suoraan sisältöön

Käyttöliittymät ja käytettävyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: A-ITY01-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.02.2016 - 09.03.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.03.2016 - 20.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettajat
Paula Hietala
Pienryhmät
avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
AVOINAMK
Avoin amk
Pienryhmät
avoin AMK
Opintojakso
A-ITY01

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ne keskeiset periaatteet, joiden avulla tuotetaan käytettävyydeltään hyviä ohjelmistoja. Opiskelija oppii käytettävyyden arvioinnin ja käytettävyystestauksen perusmenetelmiä. Opiskelija pystyy myös
soveltamaan tietojaan käytännön työssä.

Sisältö (Opintojakso)

Käytettävyys ja ihminen tietokoneen käyttäjänä, käytettävyyden arviointimenetelmät (käytettävyystestaus), mobiililaitteiden ja muiden erityislaitteiden käytettävyyden piirteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

A-OT01 ja A-DM01

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Loppukoe 11.5.2016, uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Loppukoe (tai oppimispäiväkirja) + harjoitustyö 1 + harjoitustyö 2 + aktiivisuus.
Loppukoe/oppimispäiväkirja (max 30 pistettä).
Loppukoepistemäärä -> arvosana:
15-17 p -> 1,
18-20 p -> 2,
21-23 p -> 3,
24-26 p -> 4,
27-30 p -> 5.
Harjoitustyön 1 kirjallinen (arvioitava) osuus on palautettava viimeistään 11.5.2016. Harjoitustyötä 1, jota ei esitellä lähituntien yhteydessä, ei hyväksytä. Mikäli harjoitustyön 1 kirjallisen osuuden palautus myöhästyy, mutta se palautetaan viimeistään 25.5.2016, se voidaan hyväksyä korkeintaan arvosanalla 2. Harjoitustyön 1 palautuksia ei oteta vastaan 25.5.2016 jälkeen.
Lisätietoa Harjoitustyön 1 arviointikriteereistä Tabula-kurssilla.
Harjoitustyö 2 on palautettava viimeistään 20.5.2016. Mikäli harjoitustyön 2 palautus myöhästyy, mutta se palautetaan viimeistään 3.6.2016, se voidaan hyväksyä korkeintaan arvosanalla 2. Harjoitustyön 2 palautuksia ei oteta vastaan 3.6.2016 jälkeen.
Lisätietoa Harjoitustyön 2 arviointikriteereistä Tabula-kurssilla.
Kokonaisarvosanan muodostuminen (osasuoritus & painokerroin):
Loppukoe/oppimispäiväkirja 0,4;
Harjoitustyö 1 0,3;
Harjoitustyö 2 0,3;
Aktiivisuus S.
Läsnäolo toteutuksen aloituksessa on pakollista.
Lisätietoa arviointikriteereistä Tabula-kurssilla A-ITY01-3003 Käyttöliittymät ja käytettävyys

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, opetus- ja verkkokeskustelu, harjoitustyö, loppukoe

Oppimateriaalit

Materiaalit Tabula-kurssilla A-ITY01-3003. Luettelo oheiskirjallisuudesta annetaan ensimmäisellä lähikerralla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttöarvio viikkotasolla Tabula-kurssilla.

Sisällön jaksotus

Sisällön jaksotus kuvattu Tabula-kurssilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Loppukokeen voi korvata oppimispäiväkirjalla.

Lisätiedot

Opetusmenetelmät:
Aktivoivat kirjoitustehtävät, demonstraatiot, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, harjoitustyöt, raportti/työselostus, raportti/essee, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osasuorituksia puuttuu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa käytettävyyden keskeiset käsitteet.
Opiskelija tietää tunnetuimmat käytettävyyden arviointimenetelmät.
Opiskelija tunnistaa käytettävyysongelmia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija arvioi ohjelmiston ja verkkopalvelun käytettävyyttä.
Opiskelija järjestää pienimuotoisen käytettävyystestin.
Opiskelija paikallistaa käytettävyysongelmia sekä pystyy tuottamaan perusteltuja ehdotuksia käytettävyysongelmien ratkaisuiksi.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hyödyntää käytettävyysalan ajattelutapoja ja menetelmiä.
Opiskelija soveltaa luovasti käytettävyyden arviointikriteerejä.
Opiskelija järjestää ja analysoi käytettävyystestin.

Siirry alkuun