Siirry suoraan sisältöön

Prosessien ja palveluketjujen kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (5op)

Toteutuksen tunnus: 7L00CS83-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.09.2016 - 30.11.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.10.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
28 - 30
Koulutus
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Riitta Nikkola
Opintojakso
7L00CS83

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
Ymmärtää keskeisten kansansairauksien merkityksen yksilölle ja yhteiskunnalla
Tunnistaa sote-palvelujen asiakkaiden erityistarpeita
Osaa arvioida erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta eri näkökulmista
Saa valmiuksia kehittää erilaisia asiakaslähtöisiä palveluketjuja

Sisältö (Opintojakso)

Keskeiset kansansairaudet ja niiden hoitoketjut
Sote-asiakkaiden moninaisuus
Julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin palvelut
Moniammatilliset palveluketjut

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaarityön ja esityksen arviointi sekä itse- ja vertaisarviointi painokerroin 2
Oppimispäiväkirjan arviointi painokerroin 1.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, osallistuminen THL:n tapahtumiin "Tarpeet muuttuvat, palvelut mukautuvat - KAAPO & RAI" 6.10.2016 ja tästä tiimin yhteinen oppimispäiväkirja
Seminaarimuotoinen työskentely tiimeissä, kirjallinen työ ja seminaarityön esitys

Oppimateriaalit

Niemelä, Kokkinen, Pulkki, Saarinen & Tynkkynen (toim.) 2015 Terveydenhuollon muutokset. Tampereen Yliopistopaino Oy
Virtanen, Suoheimo, Lamminmäki, Ahonen, Suokas 2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen Tekesin katsaus 28/2011 saatavana: http://www.tekes.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Valinnanvapaus sosiaali- ja terveyshuollossa – kriittiset askeleet toteuttamisessa. THL päätösten tueksi 2/2016 saatavana http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-637-7
Palvelupakettikäsikirja ver. 1.0 http://www.sitra.fi/julkaisut/Muut/Palvelupakettikasikirja.pdf
Laajennettu valinnanvapaus,.. Kokeilun ehdot ja periaatteet saatavana http://www.sitra.fi/julkaisut/Muut/Laajennettu_valinnanvapaus.pdf
Sote-tiedosta tekoihin: Palvelupaketit raportoinnin työkaluna – ja mitä niillä voidaan seuraavaksi tehdä. Sitran selvityksiä 113 Kesäkuu 2016 saatavana
http://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksi%C3%A4-sarja/Selvityksia113.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä
16.9. 4 h, johdanto aiheeseen ja työskentelytavoista sopiminen
osallistuminen THL:n tapahtumaan: Tarpeet muuttuvat, palvelut mukautuvat - KAAPO & RAI 6.10.2016 7 h
Seminaaritöiden esitykset 26.1. 4 h ja 27.1. 4 h

Lisätietoja opiskelijoille

Seminaaritöiden palautus 16.1.2017
Oppimispäiväkirjojen palautus kahden viikon kuluessa tapahtuman jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tiimin työskentely yhteisen seminaaritehtävän eteen on hajanaista. Seminaaritehtävässä aihetta on käsitelty pinnallisesti ja lähteiden käyttö on vaatimatonta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden erityispiirteet eivät tule työssä esille. Palveluketjujen toimivuutta ei ole arvioitu. Tiimi ei pysy aikataulussa. Tiimin arviointi työskentelystään on kehittymätöntä.
THL:n tapahtuman oppimispäiväkirjassa ei ole päivän luentojen sisältöjen yhteistä pohdintaa tai oppimispäiväkirja puuttuu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tiimi työskentelee yhteisen seminaaritehtävän eteen yhdessä. Seminaaritehtävässä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden erityistarpeita on huomioitu. Tehtävässä arvioidaan erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta, mutta arviointi on yksipuolista. Tehtävässä esitetään joitakin erilaisten asiakaslähtöisten palveluketjujen kehittämisen periaatteita. Lähteiden käyttö on relevanttia.Tiimi arvioi työskentelyään realistisesti.
Tiimi pohtii THL:n tapahtuman luentojen sisältöjä oppimispäiväkirjassa niukasti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tiimin työskentely seminaaritehtävän tekemisessä on suunnitelmallista ja vastuullista. Seminaaritehtävässä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden moninaiset erityistarpeet tulevat selkeästi esille. Tehtävässä on monipuolisesti arvioitu erilaisten asiakaslähtöisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta. Tehtävässä esitetään useita erilaisten asiakaslähtöisten palveluketjujen kehittämisen periaatteita. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja relevantisti.Tiimi arvioi toimintaansa kriittisesti.
Tiimi pohtii THL:n tapahtuman luentojen sisältöjä oppimispäiväkirjassa hyvin, mutta yleisellä tasolla.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tiimin työskentely seminaaritehtävän tekemisessä on vastuullista ja rakentavaa. Seminaaritehtävässä näkyy perustellusti ymmärrys sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden moninaisista erityistarpeista. Tehtävässä on monipuolisesti ja syvällisesti arvioitu erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta erilaisista näkökulmista. Tehtävässä esitetään soveltaen erilaisten asiakaslähtöisten palveluketjujen kehittämisen periaatteita. Lähteitä on käytetty hyvin monipuolisesti ja relevantisti. Tiimi arvioi toimintaansa monipuolisesti ja osaa esittää kehittämisen kohteita työskentelyssään.
Tiimi pohtii THL:n tapahtuman luentojen sisältöjä oppimispäiväkirjassa kiitettävästi eri näkökulmista.

Siirry alkuun