Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-20-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 26.02.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 09.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tapio Salomäki
- Marjo Harju
- Opintojakso
- 7S-20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 23.2.2016 ( Tapio Salomäki)
Tentti 9.5. 2016 ( Marjo Harju)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:0-5. Tentti 23.2.2016 varten: Hämäläinen-Kurki:Johdatus sosiaalipedagogiikkaan s-59-87, luennot.
Arvioinnissa painottuu ymmärtäminen, kokonaisuuden hallinta, jäsentyneisyys, tiedon soveltaminen ja kriittinen arviointi.
Tenttimateriaali 9.5.2016 varten: Asiakkuus sosiaalityössä. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola (toim.)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset ja muut itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Luennot, moniste(Hämäläinen-Kurki/ Johdatus sosiaalipedagogiikkaan (s 59-87), videot+valokuvat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tapio Salomäki :
Lähiopetus+tentti 16h
Itsenäinen sosiaalipedagoginen tehtävä: 68h
Marjo Harju:
ma 14.3. lähiopetus
ma 9.5. tentti
itsenäinen tehtävä
Sisällön jaksotus
Sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet, sosiaalipedagoginen lähestymistapa ja soveltaminen, käytännnön esimerkkejä aktiviteeteista (videot, valokuvat, projektit), Madsenin kukka ja sen sovellukset.
Sosiaalityön lähtökohdat ja käsitteet. Sosiaalityön työorientaatiot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan henkilökohtaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
On mahdollista/opintokäynnit/vierailut suunnitteilla; opiskelijat voivat ottaa kantaa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Vastaus puutteellinen, vääriä tietoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Vastaus epäjohdonmukainen, kritiikitön, pintapuolinen ja kapea.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Vastauksessa relevattia tietoa, joka perusteltu, johdonmukainen ja kirjoittaa osoittaa hallitsevansa aihealueen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Käsitteet on määritelty kattavasti ja vastauksessa on sisäistä aiheen kiitettävä hallintaa. Vastauksessa myös kriittistä ja luovaa, omaperäistä ajattelua. Ammatillisesti vahvaa rakentavaa tekstiä.