Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-20-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 26.02.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 09.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tapio Salomäki
Marjo Harju
Opintojakso
7S-20

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 23.2.2016 ( Tapio Salomäki)
Tentti 9.5. 2016 ( Marjo Harju)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:0-5. Tentti 23.2.2016 varten: Hämäläinen-Kurki:Johdatus sosiaalipedagogiikkaan s-59-87, luennot.
Arvioinnissa painottuu ymmärtäminen, kokonaisuuden hallinta, jäsentyneisyys, tiedon soveltaminen ja kriittinen arviointi.
Tenttimateriaali 9.5.2016 varten: Asiakkuus sosiaalityössä. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola (toim.)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset ja muut itsenäiset tehtävät

Oppimateriaalit

Luennot, moniste(Hämäläinen-Kurki/ Johdatus sosiaalipedagogiikkaan (s 59-87), videot+valokuvat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tapio Salomäki :
Lähiopetus+tentti 16h
Itsenäinen sosiaalipedagoginen tehtävä: 68h
Marjo Harju:
ma 14.3. lähiopetus
ma 9.5. tentti
itsenäinen tehtävä

Sisällön jaksotus

Sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet, sosiaalipedagoginen lähestymistapa ja soveltaminen, käytännnön esimerkkejä aktiviteeteista (videot, valokuvat, projektit), Madsenin kukka ja sen sovellukset.
Sosiaalityön lähtökohdat ja käsitteet. Sosiaalityön työorientaatiot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan henkilökohtaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

On mahdollista/opintokäynnit/vierailut suunnitteilla; opiskelijat voivat ottaa kantaa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Vastaus puutteellinen, vääriä tietoja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Vastaus epäjohdonmukainen, kritiikitön, pintapuolinen ja kapea.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Vastauksessa relevattia tietoa, joka perusteltu, johdonmukainen ja kirjoittaa osoittaa hallitsevansa aihealueen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Käsitteet on määritelty kattavasti ja vastauksessa on sisäistä aiheen kiitettävä hallintaa. Vastauksessa myös kriittistä ja luovaa, omaperäistä ajattelua. Ammatillisesti vahvaa rakentavaa tekstiä.

Siirry alkuun