Sosionomin yhteiskunnallinen tehtävä, arvot ja ammattietiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-38-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.01.2016 - 30.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.01.2016 - 31.03.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Marjo Harju
- Opintojakso
- 7S-38
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- ymmärtää ja osaa selittää sosiaalialan työn merkityksen yhteiskunnassa ja sen yhteiskunnallisen tehtävän
- tietää etiikan perusteet, arvot ja sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä sosiaalialan työssä
- tietää ja ymmärtää humanistisen ihmiskäsityksen merkityksen sosiaalialan arvoperustana
- osaa tunnistaa yksilöiden ainutkertaisuuden ja kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja.
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaaliset ongelmat ja niiden ehkäiseminen sosiaalialan työn lähtökohtana
- Sosiaalialan työn yhteiskunnalliset tavoitteet
- Globaali sosiaalityö
- Etiikan perusteet, arvot, erilaiset ihmiskäsitykset
- Sosiaalialan yhteiskunnalliset tehtävätä ja paikat
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- IFSW:n sosiaalityön määritelmä
- YK:n ihmis- ja lastenoikeuksien julistus
- Inkluusio
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ti 29.3.klo 13-16
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen 90 %( poissaoloista korvaavat tehtävät ja palautus Tabulassa)
Välitehtävät ja lopetusseminaariin osallistuminen
Arvioinnin perusteena:
1) Tentti 29.3 klo 13-16. Tenttikirjallisuus
a) Raunio: olennainen sosiaalityössä luku 3
b) Talentian ammattieettiset ohjeet; Arki, arvot ja elämä
c) Ihmisoikeuksien julistus
2) Oppimistehtävä. Ohjeistus Tabulassa (http://tabula.tamk.fi/mod/page/view.php?id=478624)
Palautus Tabulaan 29.3.2016
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot, yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyö, Tabulatehtävä
Oppimateriaalit
Sosiaalityön arvot ja etiikka. 2011 (Aini Pehkonen ja Marja Väänänen-Fomin. toim.)
Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
Arki, arvot ja elämä. Talentian laatimat ammattieettiset ohjeet sosiaalialalle
YK:n ihmisoikeuksien julistus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op.
lähiopetus 32 tuntia
itsenäinen työskentely + tehtävä
aloitus pe 22.1 klo 9-14.45 opintojakson tavoitteet ja sisälto, pakollinen, Marjo Harju ja Juha Santala
Omat arvot ja ammatin arvot, Yhteiskunnallinen tehtävä
ti 26.1. klo 13-16 Marjo Harju Ihmisoikeusajattelu
pe 29.1. klo 9-12 Juha Santala Juha Santala Talentia eetiset ohjeet
ma 22.2. klo 13-16 Rakenteellinen väkivalta
pe 26.2. klo 13-16 Juha Santala Humanistinen ihmiskäsitys
ti 29.3. klo 13-16 Marjo Harju Tentti
to 31.3. klo 9-12 opintojakson viimeinen kerta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle. Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata etiikan lähtökohtia ja nimetä käsitteet. Käsitteiden yhteys omaan ajatteluun tai arjen havaintojen jäsentelyyn jää tunnistamisen tasolle.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee laajalti etiikan lähtökohtia ja kykenee eettisten käsitteiden avulla tunnistamaan ja pohtimaan eettisiä ristiriitoja. Nimeää käsitteet, ja osoittaa niiden yhteyden omaan ajatteluun ja arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle sekä kykenee laaja-alaisesti ja monipuolisesti analysoimeen niiden avulla sosiaalista todellisuutta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla selkeä näkemys sosiaalityön yhteiskunnallisesta merkityksestä ja arvoista sen perustana. Opiskelija kykenee tarkastelemaan sosiaalista todellisuutta useasta eri ammattieettisen käsitteen näkökulmasta.