Skip to main content

Societal Duties, Values, Professional Ethics in Society (5 cr)

Code: 7S-38-3008

General information


Enrolment period
07.01.2016 - 30.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2016 - 31.03.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Santala
Marjo Harju
Course
7S-38

Objectives (course unit)

Students:
- can explain the agenda and objectives of social services in society
- know the values and ethical principles of social services
- can assess and describe the significance of values and ethical principles in their work
- are able to identify the importance of humanistic perspective in social services
- are able to take the clients’ individual needs into consideration and to work in situations which involve conflicting values

Content (course unit)

- Social problems and their prevention in social services
- The societal agenda of social services
- Basics of ethics, values, and different conceptions of human nature
- The control, care, and humanistic helping functions of social services
- The code of ethics in social services
- IFSW definition of social work, values, and agenda
- UN declaration of human rights and the rights of the child
- Inclusion

Exam schedules

ti 29.3.klo 13-16

Assessment methods and criteria

Osallistuminen lähiopetukseen 90 %( poissaoloista korvaavat tehtävät ja palautus Tabulassa)
Välitehtävät ja lopetusseminaariin osallistuminen
Arvioinnin perusteena:
1) Tentti 29.3 klo 13-16. Tenttikirjallisuus
a) Raunio: olennainen sosiaalityössä luku 3
b) Talentian ammattieettiset ohjeet; Arki, arvot ja elämä
c) Ihmisoikeuksien julistus
2) Oppimistehtävä. Ohjeistus Tabulassa (http://tabula.tamk.fi/mod/page/view.php?id=478624)
Palautus Tabulaan 29.3.2016

Assessment scale

0-5

Teaching methods

luennot, yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyö, Tabulatehtävä

Learning materials

Sosiaalityön arvot ja etiikka. 2011 (Aini Pehkonen ja Marja Väänänen-Fomin. toim.)
Raunio: Olennainen sosiaalityössä luku 3.
Arki, arvot ja elämä. Talentian laatimat ammattieettiset ohjeet sosiaalialalle
YK:n ihmisoikeuksien julistus

Student workload

Opintojakson laajuus 5 op.
lähiopetus 32 tuntia
itsenäinen työskentely + tehtävä
aloitus pe 22.1 klo 9-14.45 opintojakson tavoitteet ja sisälto, pakollinen, Marjo Harju ja Juha Santala
Omat arvot ja ammatin arvot, Yhteiskunnallinen tehtävä
ti 26.1. klo 13-16 Marjo Harju Ihmisoikeusajattelu
pe 29.1. klo 9-12 Juha Santala Juha Santala Talentia eetiset ohjeet
ma 22.2. klo 13-16 Rakenteellinen väkivalta
pe 26.2. klo 13-16 Juha Santala Humanistinen ihmiskäsitys
ti 29.3. klo 13-16 Marjo Harju Tentti
to 31.3. klo 9-12 opintojakson viimeinen kerta

Practical training and working life cooperation

Asiantuntijahaastattelu

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle. Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata etiikan lähtökohtia ja nimetä käsitteet. Käsitteiden yhteys omaan ajatteluun tai arjen havaintojen jäsentelyyn jää tunnistamisen tasolle.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee laajalti etiikan lähtökohtia ja kykenee eettisten käsitteiden avulla tunnistamaan ja pohtimaan eettisiä ristiriitoja. Nimeää käsitteet, ja osoittaa niiden yhteyden omaan ajatteluun ja arjen havaintojen jäsentelyyn. Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja niiden merkityksen sosiaalisen asiantuntijuudelle sekä kykenee laaja-alaisesti ja monipuolisesti analysoimeen niiden avulla sosiaalista todellisuutta

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla selkeä näkemys sosiaalityön yhteiskunnallisesta merkityksestä ja arvoista sen perustana. Opiskelija kykenee tarkastelemaan sosiaalista todellisuutta useasta eri ammattieettisen käsitteen näkökulmasta.

Go back to top of page