Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-20-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.02.2016 - 24.05.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.03.2016 - 25.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-20

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

25.5 ip Juha Tentti
Etätehtävän palautus 1.6.16 tai 26.8.16

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Tentti 25.5
Kirjana: Freire, Sorrettujen pedagogiikka tai Hannula: Tiedostaminen ja muutos, löytyy netistä
2. Etätehtävä joka Tabulassa ja siihen liittyvä materiaali. Raija Yliniemi ottaa vastaan etätehtävän palautus palautus 1.6.16 tai 26.8.16

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etätehtävät itsenäisenä opiskeluna

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan tunnit 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 91 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Ajankohta 30.3 - 26.5.2016
30.3 ap Juha ap Antidialoginen toiminta
26.4 ap Raija
26.4 ip R1 Juha R2 Raija
27.4 ap Juha Tuija Hyyrynen, Lainrikkoja työ; ip r1 Raija R2 Juha
28.4.ap Raija
29.4 ap Raija
24.5 ip Juha Matti Härkönen, sosiaaltyö ja ammatilline kasvu. Sosiaalipedagogiikka käytännössä
25.5 ip Juha Tentti

21 ja 22.4 sosiaalipedagogiikan päivät Turussa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Etätehtävä sosiaalipedagogiikka ( Raija):
Kokonaisuus ei ole selkeä, asiat käsitellään, eritellään pinnallisesti, yleisellä tasolla. Paljon lähes suoraa lainausta. Soveltamista ja kommentointia erittäin niukasti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Etätehtävä ( Raija): Keskeiset asiat käsitelty selkeästi. Teksti sujuvaa, mutta melko referoivaa. Omia näkemyksiä ilmaistu jonkin verran. Tekstistä selviää asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Etätehtävä ( Raija) : Asioita käsitelty jäsentyneesti ja monipuolisesti. Työ on selkeästi rajattu ja vastaa annettuihin aiheisiin, teemoihin. Teksti on analysoivaa. Omia kommentteja, kokemuksia ja näkemyksiä esitellään hyvin. Työssä näkyy oma reflektointi ja teksti on omakohtaista.

Siirry alkuun