Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen aikuissosiaalityössä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-17-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2016 - 15.10.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 15.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla-Maija Takkunen
Eeva-Mari Miettinen
Erja Kovalainen
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Opintojakso
7S-17

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa määritellä aikuissosiaalityön arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa tunnistaa riskiryhmiä, riskitekijöitä ja riskiolosuhteita
-osaa selittää aikuissosiaalityötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
-osaa selittää aikuissosiaalityön asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
- tuntee alan ajankohtaista kansainvälistä keskustelua

Sisältö (Opintojakso)

-Globaalit julistukset ja eettiset periaatteet, osallisuus, asiakaslähtöisyys, aikuissosiaalityö ennen, nyt ja tulevaisuudessa
-Aikuissosiaalityön keskeinen lainsäädäntö, sosiaalipalvelut ja –etuudet ja asiakassuunnitelma
-Tavoitteellisen aikuissosiaalityön työorientaatiot julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- Sähköiset toimintaympäristöt ja e-Palvelut ohjauksessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien palautusajat ilmoitetaan aloitustapaamisessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutus syksyllä 2016:
Kurssin suoritus

1. Kontaktiopetus
2. Itsenäisesti suoritettavat kirjalliset tehtävät (tarkennetaan aloituskerralla)



Toteutus keväällä 2016 :
Kurssin suoritus
1. Seminaarityö, johon sisältyy suullinen esitys sekä opettajille annettava tuotos, joka voi olla power-point, tiivistelmä, mind-map, digituote, muutaman minuutin filmi tms. Tässä tuotoksessa tultava esiin valittu kysymys & näkökulma, keskeiset asiat (työmenetelmä, lainsäädäntö tai ilmiö), keskeinen johtopäätös ja se mitä asiasta opittu. Loppuun maininta käytetyistä lähteistä. Valitkaa tekeekö 2 ryhmää yhden yhteisen tuotoksen vai 2 erillistä tuotosta plus yhden yhteisen.
2. Luennot ja niihin liittyvä suoritus jonka opettaja ilmoittaa myöhemmin
3. Kirjareferaatti

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Syksy 2016:
Opetusmenetelmät
- kontaktiopetus
- kirjalliset tehtävät
- vertaisarviointi
Itsenäinen työ:
- verkkomateriaaliin tutustuminen ja kirjallisten töiden itsenäinen tekeminen
-vertaisarviointi


Kevät 2016:
Opetusmenetelmät
• Kontaktiopetus (luennot)
• Kirjareferaatti
• Seminaari
Itsenäinen opiskelu:
• Seminaarityö & Kirjareferaatti

Oppimateriaalit

Syksy 2016
- ennakkotehtävänä Tabulassa jaettava kirjallisuus
- Kirsi Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina
- Taanilan kuunnelma
- muu tehtävien suorittamista tukeva kirjallisuus

Kevät 2016
Kirjallisuus
Kaikki lukevat kirjan Kirsi Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Tämän lisäksi jokainen lukee jonkin muun kirjan ja/tai artikkeleita, jotka auttavat tekemään seminaariesitelmää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Syksy 2016
I Aikuissosiaalityön taustaa ja eettinen perusta
-ennakkotehtävä, ohjeistus Tabulassa 2h
-aloitustapaaminen 4h
- syrjaytyminen, marginalisaatio, huono-osaisuus --> lyhyt essee 10h
-Taanilan kuunnelma ja tehtävä 4h
II Työntekijöiden ja asiakkaiden suhteet aikuissosiaalityössä
-essee 30h
III Aikuissosiaalityön palveluviidakossa
-kirjallinen esitys 25h ja vertaisarviointi 5h

Kevät 2016
Opetusmenetelmät
• Kontaktiopetus (luennot)
• Kirjareferaatti (itsenäinen työ)
• Seminaari johon itsenäinen valmistautuminen & seminaarissa läsnäolopakko

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kevät 2016:
VALINNAISET TEEMAT
- Asuminen ja asuinympäristö
- Asunnottomuus / ”rough living”
- Squatting / talon valtaus
- Työ ja sen kitkat / tuettu työ
- Prekariaatti
- Työttömyys / palkkatyön vaihtoehdot
- Vapaa-aika
- Vankilasta vapautuminen elämäntilanteena
- Kuntouttava työ vankilassa
- Toimeentulo
- Mihin eläke riittää: tarkat laskelmat
- Nuorten työpajatoiminta
- Elämisen taidot / sosiaaliset taidot

Lisätietoja opiskelijoille

Syksy 2016
I Aikuissosiaalityön taustaa ja eettinen perusta
-ennakkotehtävä, ohjeistus Tabulassa
- syrjaytyminen, marginalisaatio, huono-osaisuus --> lyhyt essee
-Taanilan kuunnelma ja tehtävä
II Työntekijöiden ja asiakkaiden suhteet aikuissosiaalityössä
-lyhyt essee
III Aikuissosiaalityön palveluviidakossa
-kirjallinen esitys ja vertaisarviointi

Kevät 2016
Seminaarityön tekeminen
5 hengen opiskelijaryhmä valitsee asiaan liittyvän konkreettisen teeman. Sitä voi tarkastella joko työmenetelmän, lainsäädännön tai itse ilmiön kautta. 2 ryhmää samalla tai samantapaisella aiheella. Seminaarin valmistelupäivänä saman aiheen omaavat kaksi ryhmää laittavat teemat yhteen, ja tekevät näistä yhden esityksen. Näin saamme 6-7 esitystä.
Ryhmään kuuluvat, noin 5 henkilöä valitsevat yhteisen teeman. Miettivät valitsemaansa teemaan liittyen jonkin kysymyksen, joka alkaa sanalla MIKSI. Sopivat keskenään tarkemman työnjaon niin että kaikki ei tee ihan samaa paitsi että kaikki lukevat Juhilan kirjan. Tarkoitus on saada erilaisia näkökulmia (ei välttämättä vastauksia) asetettuun kysymykseen.
Seminaarin valmistelupäivä
- ensin 5 henkilön ryhmä kokoaa yhteen henkilökohtaiset reflektiot yhteiseen aiheeseen liittyen. Näistä tiivistelmä.
- tämä tiivistys esitetään toiselle ryhmälle / vastavuoroisesti sama
- nämä esitykset koostetaan / integroidaan kummankin ryhmän yhteiseksi 15 minuutin esitykseksi
Seminaaripäivä (alustava aikataulu)
Kello 13- 14.30 tässä 3 – 4 esitystä
Kello 14.45 – 16 tässä 3 esitystä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä ja / tai on epäselvää miten opiskelija osaa määritellä asiaan liittyviä ilmiöitä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä aikuissosiaalityöhön liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija osaa jäsentää aikuissosiaalityöhön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija osaa jäsentää aikuissosiaalityöhön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- Tehtävissä käy esiin opiskelijan analyyttinen ajattelu

Siirry alkuun