Social Work and Social Services for Adults (3 cr)
Code: 7S-17-3008
General information
- Enrolment period
- 01.04.2016 - 15.10.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 15.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ulla-Maija Takkunen
- Eeva-Mari Miettinen
- Erja Kovalainen
- Person in charge
- Juha Santala
- Course
- 7S-17
Objectives (course unit)
Students
- are able to define the values and ethical principles of social work with adults and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on social work with adults
- are able to describe the different stages of client process in social work with adults, the forms of organizing adult social services, and the role of Bachelor of Social Services in them
Content (course unit)
- Global declarations and ethical principles, social participation, client-oriented approach, the past, present and future of social work with adults
- Key legislation on social work with adults, services and benefits, and client-specific plans
- Goal-oriented approaches to social work with adults in the public, private and third sector
Exam schedules
Tehtävien palautusajat ilmoitetaan aloitustapaamisessa
Assessment methods and criteria
Toteutus syksyllä 2016:
Kurssin suoritus
1. Kontaktiopetus
2. Itsenäisesti suoritettavat kirjalliset tehtävät (tarkennetaan aloituskerralla)
Toteutus keväällä 2016 :
Kurssin suoritus
1. Seminaarityö, johon sisältyy suullinen esitys sekä opettajille annettava tuotos, joka voi olla power-point, tiivistelmä, mind-map, digituote, muutaman minuutin filmi tms. Tässä tuotoksessa tultava esiin valittu kysymys & näkökulma, keskeiset asiat (työmenetelmä, lainsäädäntö tai ilmiö), keskeinen johtopäätös ja se mitä asiasta opittu. Loppuun maininta käytetyistä lähteistä. Valitkaa tekeekö 2 ryhmää yhden yhteisen tuotoksen vai 2 erillistä tuotosta plus yhden yhteisen.
2. Luennot ja niihin liittyvä suoritus jonka opettaja ilmoittaa myöhemmin
3. Kirjareferaatti
Teaching methods
Syksy 2016:
Opetusmenetelmät
- kontaktiopetus
- kirjalliset tehtävät
- vertaisarviointi
Itsenäinen työ:
- verkkomateriaaliin tutustuminen ja kirjallisten töiden itsenäinen tekeminen
-vertaisarviointi
Kevät 2016:
Opetusmenetelmät
• Kontaktiopetus (luennot)
• Kirjareferaatti
• Seminaari
Itsenäinen opiskelu:
• Seminaarityö & Kirjareferaatti
Learning materials
Syksy 2016
- ennakkotehtävänä Tabulassa jaettava kirjallisuus
- Kirsi Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina
- Taanilan kuunnelma
- muu tehtävien suorittamista tukeva kirjallisuus
Kevät 2016
Kirjallisuus
Kaikki lukevat kirjan Kirsi Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Tämän lisäksi jokainen lukee jonkin muun kirjan ja/tai artikkeleita, jotka auttavat tekemään seminaariesitelmää.
Student workload
Syksy 2016
I Aikuissosiaalityön taustaa ja eettinen perusta
-ennakkotehtävä, ohjeistus Tabulassa 2h
-aloitustapaaminen 4h
- syrjaytyminen, marginalisaatio, huono-osaisuus --> lyhyt essee 10h
-Taanilan kuunnelma ja tehtävä 4h
II Työntekijöiden ja asiakkaiden suhteet aikuissosiaalityössä
-essee 30h
III Aikuissosiaalityön palveluviidakossa
-kirjallinen esitys 25h ja vertaisarviointi 5h
Kevät 2016
Opetusmenetelmät
• Kontaktiopetus (luennot)
• Kirjareferaatti (itsenäinen työ)
• Seminaari johon itsenäinen valmistautuminen & seminaarissa läsnäolopakko
Completion alternatives
Kevät 2016:
VALINNAISET TEEMAT
- Asuminen ja asuinympäristö
- Asunnottomuus / ”rough living”
- Squatting / talon valtaus
- Työ ja sen kitkat / tuettu työ
- Prekariaatti
- Työttömyys / palkkatyön vaihtoehdot
- Vapaa-aika
- Vankilasta vapautuminen elämäntilanteena
- Kuntouttava työ vankilassa
- Toimeentulo
- Mihin eläke riittää: tarkat laskelmat
- Nuorten työpajatoiminta
- Elämisen taidot / sosiaaliset taidot
Further information
Syksy 2016
I Aikuissosiaalityön taustaa ja eettinen perusta
-ennakkotehtävä, ohjeistus Tabulassa
- syrjaytyminen, marginalisaatio, huono-osaisuus --> lyhyt essee
-Taanilan kuunnelma ja tehtävä
II Työntekijöiden ja asiakkaiden suhteet aikuissosiaalityössä
-lyhyt essee
III Aikuissosiaalityön palveluviidakossa
-kirjallinen esitys ja vertaisarviointi
Kevät 2016
Seminaarityön tekeminen
5 hengen opiskelijaryhmä valitsee asiaan liittyvän konkreettisen teeman. Sitä voi tarkastella joko työmenetelmän, lainsäädännön tai itse ilmiön kautta. 2 ryhmää samalla tai samantapaisella aiheella. Seminaarin valmistelupäivänä saman aiheen omaavat kaksi ryhmää laittavat teemat yhteen, ja tekevät näistä yhden esityksen. Näin saamme 6-7 esitystä.
Ryhmään kuuluvat, noin 5 henkilöä valitsevat yhteisen teeman. Miettivät valitsemaansa teemaan liittyen jonkin kysymyksen, joka alkaa sanalla MIKSI. Sopivat keskenään tarkemman työnjaon niin että kaikki ei tee ihan samaa paitsi että kaikki lukevat Juhilan kirjan. Tarkoitus on saada erilaisia näkökulmia (ei välttämättä vastauksia) asetettuun kysymykseen.
Seminaarin valmistelupäivä
- ensin 5 henkilön ryhmä kokoaa yhteen henkilökohtaiset reflektiot yhteiseen aiheeseen liittyen. Näistä tiivistelmä.
- tämä tiivistys esitetään toiselle ryhmälle / vastavuoroisesti sama
- nämä esitykset koostetaan / integroidaan kummankin ryhmän yhteiseksi 15 minuutin esitykseksi
Seminaaripäivä (alustava aikataulu)
Kello 13- 14.30 tässä 3 – 4 esitystä
Kello 14.45 – 16 tässä 3 esitystä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä ja / tai on epäselvää miten opiskelija osaa määritellä asiaan liittyviä ilmiöitä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä aikuissosiaalityöhön liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija osaa jäsentää aikuissosiaalityöhön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija osaa jäsentää aikuissosiaalityöhön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- Tehtävissä käy esiin opiskelijan analyyttinen ajattelu