Skip to main content

Social Work and Social Services for Adults (3 cr)

Code: 7S-17-3008

General information


Enrolment period
01.04.2016 - 15.10.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 15.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ulla-Maija Takkunen
Eeva-Mari Miettinen
Erja Kovalainen
Person in charge
Juha Santala
Course
7S-17

Objectives (course unit)

Students
- are able to define the values and ethical principles of social work with adults and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on social work with adults
- are able to describe the different stages of client process in social work with adults, the forms of organizing adult social services, and the role of Bachelor of Social Services in them

Content (course unit)

- Global declarations and ethical principles, social participation, client-oriented approach, the past, present and future of social work with adults
- Key legislation on social work with adults, services and benefits, and client-specific plans
- Goal-oriented approaches to social work with adults in the public, private and third sector

Exam schedules

Tehtävien palautusajat ilmoitetaan aloitustapaamisessa

Assessment methods and criteria

Toteutus syksyllä 2016:
Kurssin suoritus

1. Kontaktiopetus
2. Itsenäisesti suoritettavat kirjalliset tehtävät (tarkennetaan aloituskerralla)



Toteutus keväällä 2016 :
Kurssin suoritus
1. Seminaarityö, johon sisältyy suullinen esitys sekä opettajille annettava tuotos, joka voi olla power-point, tiivistelmä, mind-map, digituote, muutaman minuutin filmi tms. Tässä tuotoksessa tultava esiin valittu kysymys & näkökulma, keskeiset asiat (työmenetelmä, lainsäädäntö tai ilmiö), keskeinen johtopäätös ja se mitä asiasta opittu. Loppuun maininta käytetyistä lähteistä. Valitkaa tekeekö 2 ryhmää yhden yhteisen tuotoksen vai 2 erillistä tuotosta plus yhden yhteisen.
2. Luennot ja niihin liittyvä suoritus jonka opettaja ilmoittaa myöhemmin
3. Kirjareferaatti

Teaching methods

Syksy 2016:
Opetusmenetelmät
- kontaktiopetus
- kirjalliset tehtävät
- vertaisarviointi
Itsenäinen työ:
- verkkomateriaaliin tutustuminen ja kirjallisten töiden itsenäinen tekeminen
-vertaisarviointi


Kevät 2016:
Opetusmenetelmät
• Kontaktiopetus (luennot)
• Kirjareferaatti
• Seminaari
Itsenäinen opiskelu:
• Seminaarityö & Kirjareferaatti

Learning materials

Syksy 2016
- ennakkotehtävänä Tabulassa jaettava kirjallisuus
- Kirsi Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina
- Taanilan kuunnelma
- muu tehtävien suorittamista tukeva kirjallisuus

Kevät 2016
Kirjallisuus
Kaikki lukevat kirjan Kirsi Juhila: Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Tämän lisäksi jokainen lukee jonkin muun kirjan ja/tai artikkeleita, jotka auttavat tekemään seminaariesitelmää.

Student workload

Syksy 2016
I Aikuissosiaalityön taustaa ja eettinen perusta
-ennakkotehtävä, ohjeistus Tabulassa 2h
-aloitustapaaminen 4h
- syrjaytyminen, marginalisaatio, huono-osaisuus --> lyhyt essee 10h
-Taanilan kuunnelma ja tehtävä 4h
II Työntekijöiden ja asiakkaiden suhteet aikuissosiaalityössä
-essee 30h
III Aikuissosiaalityön palveluviidakossa
-kirjallinen esitys 25h ja vertaisarviointi 5h

Kevät 2016
Opetusmenetelmät
• Kontaktiopetus (luennot)
• Kirjareferaatti (itsenäinen työ)
• Seminaari johon itsenäinen valmistautuminen & seminaarissa läsnäolopakko

Completion alternatives

Kevät 2016:
VALINNAISET TEEMAT
- Asuminen ja asuinympäristö
- Asunnottomuus / ”rough living”
- Squatting / talon valtaus
- Työ ja sen kitkat / tuettu työ
- Prekariaatti
- Työttömyys / palkkatyön vaihtoehdot
- Vapaa-aika
- Vankilasta vapautuminen elämäntilanteena
- Kuntouttava työ vankilassa
- Toimeentulo
- Mihin eläke riittää: tarkat laskelmat
- Nuorten työpajatoiminta
- Elämisen taidot / sosiaaliset taidot

Further information

Syksy 2016
I Aikuissosiaalityön taustaa ja eettinen perusta
-ennakkotehtävä, ohjeistus Tabulassa
- syrjaytyminen, marginalisaatio, huono-osaisuus --> lyhyt essee
-Taanilan kuunnelma ja tehtävä
II Työntekijöiden ja asiakkaiden suhteet aikuissosiaalityössä
-lyhyt essee
III Aikuissosiaalityön palveluviidakossa
-kirjallinen esitys ja vertaisarviointi

Kevät 2016
Seminaarityön tekeminen
5 hengen opiskelijaryhmä valitsee asiaan liittyvän konkreettisen teeman. Sitä voi tarkastella joko työmenetelmän, lainsäädännön tai itse ilmiön kautta. 2 ryhmää samalla tai samantapaisella aiheella. Seminaarin valmistelupäivänä saman aiheen omaavat kaksi ryhmää laittavat teemat yhteen, ja tekevät näistä yhden esityksen. Näin saamme 6-7 esitystä.
Ryhmään kuuluvat, noin 5 henkilöä valitsevat yhteisen teeman. Miettivät valitsemaansa teemaan liittyen jonkin kysymyksen, joka alkaa sanalla MIKSI. Sopivat keskenään tarkemman työnjaon niin että kaikki ei tee ihan samaa paitsi että kaikki lukevat Juhilan kirjan. Tarkoitus on saada erilaisia näkökulmia (ei välttämättä vastauksia) asetettuun kysymykseen.
Seminaarin valmistelupäivä
- ensin 5 henkilön ryhmä kokoaa yhteen henkilökohtaiset reflektiot yhteiseen aiheeseen liittyen. Näistä tiivistelmä.
- tämä tiivistys esitetään toiselle ryhmälle / vastavuoroisesti sama
- nämä esitykset koostetaan / integroidaan kummankin ryhmän yhteiseksi 15 minuutin esitykseksi
Seminaaripäivä (alustava aikataulu)
Kello 13- 14.30 tässä 3 – 4 esitystä
Kello 14.45 – 16 tässä 3 esitystä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä ja / tai on epäselvää miten opiskelija osaa määritellä asiaan liittyviä ilmiöitä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä aikuissosiaalityöhön liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Opiskelija osaa jäsentää aikuissosiaalityöhön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Opiskelija osaa jäsentää aikuissosiaalityöhön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- Tehtävissä käy esiin opiskelijan analyyttinen ajattelu

Go back to top of page