Mielenterveys ja päihdetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-19-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.12.2015 - 30.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 26.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marjo Harju
- Tuija Salo
- Opintojakso
- 7S-19
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat
- tietää ja osaa edistää ennaltaehkäisevää mielenterveys-ja päihdetyötä eri ikäisten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä
- tuntee mielenterveystyön lähtökohdat, lainsäädännön ja palvelut (pois tämä lause)
- tuntee perustiedot päihteistä ja riippuvuuksien syntymisestä
- tuntee mielenterveyshäiriöiden luokittelumalleja ja osaa huomioida niitä sosiaalialan näkökulmasta
- ymmärtää päihderiippuvuuden ja mielenterveyshäiriöiden vaikutukset ihmisen elämäntapaan ja sosiaaliseen todellisuuteen
- tulee tietoiseksi omista asenteistaan ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
- tietää mielenterveys- ja päihdetyön palvelut ja niitä ohjaavaan lainsäädännön
Sisältö (Opintojakso)
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Mielenterveys ja päihdetyön lähtökohdat
- Ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö
- Lainsäädäntö ja palvelut
- Omien asenteiden pohtiminen
- Taidot kohdata asiakas ja hänen läheisensä ammatillisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
verkkotentti koululla ke 11.5. ap.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi- ja suoritusperusteet:
1) Kirjallisuustentti verkossa, opintojakson kokonaisarviointi perustuu tenttiin.
Kirjallisuus verkkotenttiä varten:
Toivio & Nordling. 2013 (2008 käy myös). Mielenterveyden psykologia. Edita.
näistä kahdesta raportista toinen:
Törmä, Huotari, Nieminen ja Tuokkola. Unelmana oma asunto ja tukea pärjäämiseen. Mielenterveyskuntoutujien asumisratkaisut ja niiden kehittäminen. Ympäristöministeriön raportteja 24/2014. TAI Virokangas, Osalanus, Varonen. Tää on meidän juttu. Päihdetoiminnan vertaistoiminnan opas. A-klinikkasäätiö. 2014
2) Ryhmäesitys toteutuneesta työpaikkakäynnistä (hyväksytty-hylätty)
3) Verkkotehtävät ( arviointi hyväksytty - täydennettävä )
4) Lähiopetuksessa läsnäolo riittävä (entintään 2 poissaoloa).
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitä perille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Helen, I.2011. Reformin pirstaleet. Mielenterveyspolitiikka hyvinvointivaltion jälkeen. Vastapaino.
Pietiläinen, P., 2013. Hulluuden historia. Gaudeamus.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Dahl - Hirschovits. 2002. Tästä on kyse - tietoa päihteistä. Yad
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Perälä, J. ( 2013 ) Ikuinen säätö. helsingin huumemerkkinat. Like
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lähiopetus + käynnit + esitykset = 40 tuntia
Verkkotyöskentely 40 tuntia
Tenttikirjallisuus = 55 tuntia
Sisällön jaksotus
Aloitus ti 8.3.16 klo 13. Läsnäolo pakollinen.
Orientointi mielenterveys- ja päihdetyöhön, työn lähtökohtia ja perusteita
Mielenterveysasiaa ; mielenterveys- ja päihdetyön malleja
Mielenterveyshäiriöistä
Päihdetyön kysymyksiä
Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavia lakeja
Perheet ja mielenterveys- ja päihdetyön palvelut
Asenteiden merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Kohtaaminen ja reflektio
Motivoiva työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Esim.
Kokemusasiantuntijat
Kris
Sopimusvuori ry
Muotialan asuin ja toimintakeskus ry
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Luennot, opintokäynnit, tentti ja oppimistehtävät
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tasot 1 - 2 , tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tasot 3 - 4 , jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Taso 5 , laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen