Skip to main content

Mental Health and Substance Abuse Work (5 cr)

Code: 7S-19-3005

General information


Enrolment period
10.12.2015 - 30.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 26.05.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 70
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marjo Harju
Tuija Salo
Course
7S-19

Objectives (course unit)

Students
- have basic knowledge on substances, their abuse, and risks and harms connected with substance abuse
- comprehend basic concepts and principles of mental health work
- are aware of their own attitudes towards substance use and mental health disorders and are able to work openly and professionally with people suffering from these problems
- are familiar with the legislation and service system governing substance abuse and mental health work
- are able to recognise and encounter people with mental health or substance abuse problems and their families
- are able to counsel clients according to their needs
- know the significance of early intervention and are able to apply methods of early intervention in their work

Content (course unit)

- Addictions, basic knowledge on substances and substance abuse
- Principles and models of mental health work
- Reflection of own attitudes
- Skills to encounter clients and their families in a professional manner

Exam schedules

verkkotentti koululla ke 11.5. ap.

Assessment methods and criteria

Arviointi- ja suoritusperusteet:
1) Kirjallisuustentti verkossa, opintojakson kokonaisarviointi perustuu tenttiin.
Kirjallisuus verkkotenttiä varten:
Toivio & Nordling. 2013 (2008 käy myös). Mielenterveyden psykologia. Edita.
näistä kahdesta raportista toinen:
Törmä, Huotari, Nieminen ja Tuokkola. Unelmana oma asunto ja tukea pärjäämiseen. Mielenterveyskuntoutujien asumisratkaisut ja niiden kehittäminen. Ympäristöministeriön raportteja 24/2014. TAI Virokangas, Osalanus, Varonen. Tää on meidän juttu. Päihdetoiminnan vertaistoiminnan opas. A-klinikkasäätiö. 2014
2) Ryhmäesitys toteutuneesta työpaikkakäynnistä (hyväksytty-hylätty)
3) Verkkotehtävät ( arviointi hyväksytty - täydennettävä )

4) Lähiopetuksessa läsnäolo riittävä (entintään 2 poissaoloa).

Assessment scale

0-5

Learning materials

MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitä perille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Helen, I.2011. Reformin pirstaleet. Mielenterveyspolitiikka hyvinvointivaltion jälkeen. Vastapaino.
Pietiläinen, P., 2013. Hulluuden historia. Gaudeamus.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Dahl - Hirschovits. 2002. Tästä on kyse - tietoa päihteistä. Yad
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Perälä, J. ( 2013 ) Ikuinen säätö. helsingin huumemerkkinat. Like
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php

Student workload

5 op = 135 tuntia
Lähiopetus + käynnit + esitykset = 40 tuntia
Verkkotyöskentely 40 tuntia
Tenttikirjallisuus = 55 tuntia

Content scheduling

Aloitus ti 8.3.16 klo 13. Läsnäolo pakollinen.
Orientointi mielenterveys- ja päihdetyöhön, työn lähtökohtia ja perusteita
Mielenterveysasiaa ; mielenterveys- ja päihdetyön malleja
Mielenterveyshäiriöistä
Päihdetyön kysymyksiä
Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavia lakeja
Perheet ja mielenterveys- ja päihdetyön palvelut
Asenteiden merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Kohtaaminen ja reflektio
Motivoiva työskentely

Practical training and working life cooperation

Esim.
Kokemusasiantuntijat
Kris
Sopimusvuori ry
Muotialan asuin ja toimintakeskus ry

Further information

Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Luennot, opintokäynnit, tentti ja oppimistehtävät
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tasot 1 - 2 , tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tasot 3 - 4 , jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Taso 5 , laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Go back to top of page