Siirry suoraan sisältöön

Kirjoitusviestintä ja informaatiotekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CC67-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.08.2016 - 09.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 18.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Liisa Laine
Eija Lähteenmäki
Opintojakso
7S00CC67

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan

Sisältö (Opintojakso)

- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Informaatiotekniikka: ma 19.9.2016 klo 9.30 - 11.30
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informaatiotekniikka: etätehtävät ja konekoe.
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi, pienoistutkielma, opintojakson tehtävät ja työelämäprojekti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Informaatiotekniikka: luennot ja harjoitukset
Kirjoitusviestinti: luennot, harjoitukset, työelämäprojekti

Oppimateriaalit

Informaatiotekniikka: Kurssilla jaettava materiaali ja materiaali Tabulassa
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Tabulassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Informaatiotekniikka: 20 tuntia lähiopetusta, noin 34 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 24 tuntia lähiopetusta, noin 57 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- projektin esittely ja aloitus
- kielenhuollon kertaus
- sähköpostiviestintä
- asiakirjastandardi
- muistion kirjoittaminen
- tiedottaminen ja erilaiset tiedotteet
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Informaatiotekniikka : Itsenäinen opiskelu Tabulassa ja konekoe muun ryhmän mukana.
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat toteuttavat toiminnallisen "Kielikylpylä"-tuokion päiväkodin lapsille yhteistyössä monimuoto-opiskelijoiden kanssa (joilla menossa englannin opintojakso). Projektiin liittyy mm. projektisuunnitelman kirjoittaminen, suunnitteluun liittyvää yhteydenpitoa monimuotoryhmän kanssa, tiedottamista eri sidosryhmille ja loppuraportointia.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus ryhmälle A (16 SO)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Siirry alkuun