Written Communication for Social Services and Information Technology (5 cr)
Code: 7S00CC67-3016
General information
- Enrolment period
- 18.08.2016 - 09.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 18.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Liisa Laine
- Eija Lähteenmäki
- Course
- 7S00CC67
Objectives (course unit)
After completing the course, the student
- knows how to gather information on Social Services and is capable of critical valuation of given information and to create a general view
- knows the most common genres and is able to use the knowledge in different kinds of situations in creating texts
- is able to create correct and relevant text and style
- can refer to sources and create a list of references
- understands the possibilities and limitations of using e-mail in work related issues
-can use the computer independently and MS Office software in their studies
- can independently use the software of TAMK
- can apply this knowledge in their work
Content (course unit)
- Information sources, library visit, e-learning material of Social Services and article databases
-Review of grammatical correctness
-Process of writing
-Standard of documents
-Neutral and formal style
-Features of texts related to studies: summary of book, essay, report, thesis
-Documents needed in search for work: job application, CV
-Professional texts of Bachelor of Social Services: memo, notification, report, article, e-mail messages
-Use of sources: giving a summary, references, list of references
- MS Word
- Basics of MS Excel
- Basics of MS Power Point
Exam schedules
Informaatiotekniikka: ma 19.9.2016 klo 9.30 - 11.30
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.
Assessment methods and criteria
Informaatiotekniikka: etätehtävät ja konekoe.
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi, pienoistutkielma, opintojakson tehtävät ja työelämäprojekti
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Informaatiotekniikka: luennot ja harjoitukset
Kirjoitusviestinti: luennot, harjoitukset, työelämäprojekti
Learning materials
Informaatiotekniikka: Kurssilla jaettava materiaali ja materiaali Tabulassa
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Tabulassa
Student workload
Informaatiotekniikka: 20 tuntia lähiopetusta, noin 34 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 24 tuntia lähiopetusta, noin 57 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Content scheduling
Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- projektin esittely ja aloitus
- kielenhuollon kertaus
- sähköpostiviestintä
- asiakirjastandardi
- muistion kirjoittaminen
- tiedottaminen ja erilaiset tiedotteet
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Completion alternatives
Informaatiotekniikka : Itsenäinen opiskelu Tabulassa ja konekoe muun ryhmän mukana.
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Practical training and working life cooperation
Opiskelijat toteuttavat toiminnallisen "Kielikylpylä"-tuokion päiväkodin lapsille yhteistyössä monimuoto-opiskelijoiden kanssa (joilla menossa englannin opintojakso). Projektiin liittyy mm. projektisuunnitelman kirjoittaminen, suunnitteluun liittyvää yhteydenpitoa monimuotoryhmän kanssa, tiedottamista eri sidosryhmille ja loppuraportointia.
Further information
Toteutus ryhmälle A (16 SO)
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.