Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: A-AIT231-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 31.07.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tietojenkäsittely
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 16
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Maritta Hoffrén
- Opintojakso
- A-AIT231
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija oppii suunnittelemaan liiketoiminnan tarpeista lähteviä oliopohjaisia ohjelmistoja UML (Unified Modelling Language) -kuvauskieltä käyttäen. Vaatimukset, käyttötapausmallinnus, käyttäjätarinat, käyttöliittymän hahmottelu, prosessien kuvaaminen, luokkakaavio, arkkitehtuurin suunnittelu, tietokannan suunnittelu.
Sisältö (Opintojakso)
Opiskelija tai opiskelijaryhmä tekee harjoitustyönään ohjelmiston määrittelyn.Liikkeelle lähdetään liiketoiminnan asettamien vaatimusten kirjaamisesta, käyttötapauslähtöisesti/käyttäjätarinoista . Mallintamisessa käytetään UML -mallinnuksen työkaluja. Luodaan katsaus ohjelmistokehityksen prosessimalleihin, erityisesti ketteriin menetelmiin.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ICT- ja liiketoimintaosaaminen, ohjelmistokehityksen perusteet (A-OT01)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan 1. kerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Harjoitustyö, toiminnallinen määrittely 24 p. Pakollinen.
- Tentti 24 p. Pakollinen. 4 tehtävää a' 6 p.
- Tehtävät 6 p (2 - 3 kpl)
- Aktiivisuus 8 p.
_________________
Yhteensä 62 p.
Läpipääsyraja tentistä 12p ja harjoitustyöstä 12 p.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, harjoitustyö, itsenäinen verkko-opiskelu, harjoitukset.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on Tabulassa.
Lähiopetuksen yhteydessä jaettava materiaali.
Ilkka Haikala, Tommi Mikkonen Ohjelmistotuotannon käytännöt,2011, ei luvut 10,11,15 ja 16. Pääpaino luvuissa 1 - 6 ja 14. (Löytyy verkosta).
Oheismateriaali :
User Stories Applied for Agile Software Development (Mike Cohn 2007).
Agile modeling , Effective Practices for extreme Programming ... , Scott W. Ambler, 2002.
A Guide to the Business Analysis Body of Knowlwdge (BABOK Guide), versio 2.0 2009.
UML and the Unified Process , Practical Object-Oriented Analysis & Design , Jim Arlow, Ila Neustadt, 2002.
Sisällön jaksotus
Lähiopetus :
to 14.1, to 21.1, to 4.2, to 11.2, to 18.2, to 25.2, to 10.3 ja ti 15.3 tentti.
Harjoitustyö käydään läpi viikolla 3, to 21.1. Palautetaan viim. ti 29.3.2015.
Tentti on viikolla 11, ti 15.3.
Sisältöä :
- Ohjelmistot, ohjelmistokehitys, prosessimallit ja motivaatio prosessimallien kehittämiselle.
- Vaatimusmäärittely (ja -hallinta) : mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään.
- Määrittely : toiminnallinen määrittely (ja tekninen määrittely). Määrittely ketterässä ohjelmistokehityksessä.
- Toiminnallisen määrittelydokumentin sisältö
- Mallintaminen ohjelmistokehitystyössä.
- Sovellusalueen (kohdealueen)käyttötilanteiden kuvaaminen : käyttötapaus (use case),käyttötapauskaavio (use case diagram); käyttäjätarina
- Sovellusalueen (toiminnan) toimintalogiikan kuvaaminen : toimintokaavio (activity diagram)
- Sovellusalueen ja ohjelmiston staattisen rakenteen kuvaaminen : luokkakaavio (luokkakaavio), periytyminen.
- Vuorovaikutuksen kuvaaminen (kontrollin eteneminen) : sekvenssikaavio (sequence diagram).
- Tietovirtojen kuvaaminen
- Näyttörakenteen suunnittelu : näyttökartta.
- Arkkitehtuurisuunnittelusta, suunnittelumalleista ja sovelluskehyksistä.
- Laatu.
- Työkaluista.
Mallintamisen työvälineen (Microsoft Visio, Star UML, Visual Paradigm, Archimate !, Violet, Daa) käyttö.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyön aihe voi tulla toimeksiantajalta.
Lisätiedot
Kirjallisuus: Booch, Jacobson, Rumbaugh: UML 2 and the Unified Process Second Edition. Practical Object-Oriented Analysis and Design, 2005.
Opetusmenetelmät : aktivoiva luento, opetuskeskustelu, demonstraatiot, harjoitukset, harjoitustyö, raportti/essee ja itsenäinen verkko-opiskelu.
Arviointimenetelmät : harjoitustyö, tentti ja raportti.