Skip to main content

Software Analysis and Design (5 cr)

Code: A-AIT231-3003

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 10.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 31.07.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Information Systems
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 16
Degree programmes
Degree Programme in Business Information Systems, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Maritta Hoffrén
Course
A-AIT231

Objectives (course unit)

The students learn to design object based software by using the UML (Unified Modelling Language) to meet the requirements of the business life. Demands, use case modelling, user stories, sketching the interface, process description, class diagram, designing architecture, designing database.

Content (course unit)

The students or student groups define a software. They start with listing the requirements set by the business life, from use case modelling/user stories. The students use UML tools to model the software. The students also familiarise themselves with the process models of software development, especially agile methods.

Prerequisites (course unit)

Prerequisites; ICT and business skills, Introduction to Software Development (A-OT01)

Exam schedules

Sovitaan 1. kerralla.

Evaluation methods and criteria

- Harjoitustyö, toiminnallinen määrittely 24 p. Pakollinen.
- Tentti 24 p. Pakollinen. 4 tehtävää a' 6 p.
- Tehtävät 6 p (2 - 3 kpl)
- Aktiivisuus 8 p.
_________________
Yhteensä 62 p.
Läpipääsyraja tentistä 12p ja harjoitustyöstä 12 p.

Teaching methods

Lähiopetus, harjoitustyö, itsenäinen verkko-opiskelu, harjoitukset.

Learning materials

Oppimateriaali on Tabulassa.
Lähiopetuksen yhteydessä jaettava materiaali.
Ilkka Haikala, Tommi Mikkonen Ohjelmistotuotannon käytännöt,2011, ei luvut 10,11,15 ja 16. Pääpaino luvuissa 1 - 6 ja 14. (Löytyy verkosta).
Oheismateriaali :
User Stories Applied for Agile Software Development (Mike Cohn 2007).
Agile modeling , Effective Practices for extreme Programming ... , Scott W. Ambler, 2002.
A Guide to the Business Analysis Body of Knowlwdge (BABOK Guide), versio 2.0 2009.
UML and the Unified Process , Practical Object-Oriented Analysis & Design , Jim Arlow, Ila Neustadt, 2002.

Content scheduling

Lähiopetus :
to 14.1, to 21.1, to 4.2, to 11.2, to 18.2, to 25.2, to 10.3 ja ti 15.3 tentti.
Harjoitustyö käydään läpi viikolla 3, to 21.1. Palautetaan viim. ti 29.3.2015.
Tentti on viikolla 11, ti 15.3.
Sisältöä :
- Ohjelmistot, ohjelmistokehitys, prosessimallit ja motivaatio prosessimallien kehittämiselle.
- Vaatimusmäärittely (ja -hallinta) : mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään.
- Määrittely : toiminnallinen määrittely (ja tekninen määrittely). Määrittely ketterässä ohjelmistokehityksessä.
- Toiminnallisen määrittelydokumentin sisältö
- Mallintaminen ohjelmistokehitystyössä.
- Sovellusalueen (kohdealueen)käyttötilanteiden kuvaaminen : käyttötapaus (use case),käyttötapauskaavio (use case diagram); käyttäjätarina
- Sovellusalueen (toiminnan) toimintalogiikan kuvaaminen : toimintokaavio (activity diagram)
- Sovellusalueen ja ohjelmiston staattisen rakenteen kuvaaminen : luokkakaavio (luokkakaavio), periytyminen.
- Vuorovaikutuksen kuvaaminen (kontrollin eteneminen) : sekvenssikaavio (sequence diagram).
- Tietovirtojen kuvaaminen
- Näyttörakenteen suunnittelu : näyttökartta.
- Arkkitehtuurisuunnittelusta, suunnittelumalleista ja sovelluskehyksistä.
- Laatu.
- Työkaluista.
Mallintamisen työvälineen (Microsoft Visio, Star UML, Visual Paradigm, Archimate !, Violet, Daa) käyttö.

Completion alternatives

AHOT.

Practical training and working life cooperation

Harjoitustyön aihe voi tulla toimeksiantajalta.

Further information

Literature: Booch, Jacobson, Rumbaugh: UML 2 and the Unified Process Second Edition. Practical Object-Oriented Analysis and Design, 2005.
Teaching methods: lectures, discussions, demonstrations, exercises, assignment, report/essay, independent on-line study.
Evaluation methods: assignment, exam and report

Go back to top of page