Siirry suoraan sisältöön

Biotuotteiden laboratoriotyöt (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5P00BI67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.07.2016 - 04.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 21.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 40
Koulutus
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Päivi Viitaharju
Arto Nikkilä
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Opintojakso
5P00BI67

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- tuottaa tuoteanalyysit eri paperi- ja kartonkilajeille
- tehdä kuituanalyysin
- testata massoja ja siten arvioida jauhatustulosta
- laskea täyteaineiden käytön annostelun
- tehdä laboratorioarkkeja ja testata niitä
- tulkita jauhatuksen ja täyteaineiden vaikutusta massan ja paperin ominaisuuksiin teoriaan pohjautuen
- tehdä papereista ja kartongeista tuoteanalyysiin perustuvia mittauksia-
- hyödyntää raaka-aineiden ja valmistuksen tietämystään tulkitessaan eri paperien ja kartonkien välisiä eroja mittaustuloksissa
- työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti.

Sisältö (Opintojakso)

Tuoteanalyysi, eri paperi- ja kartonkilajien vertailu tuoteanalyysin pohjalta, Mittaukset: perusominaisuudet, optiset ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Tulosten tulkinta ja raportointi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 54 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 54 h

Sisällön jaksotus

Laboratoriotyöt on mahdollista tehdä kahdella eri tavalla. Seuraavassa on selostettu ensin perinteinen tapa.
1. Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään pääsääntöisesti parityönä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä pari voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten toinen voi kirjoittaa toisesta ja toinen toisesta. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 35-36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu. VK 36 - 41, 42 - Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. VK: 47 - 50 Tulosten tulkinta ja raportointi. VK: 51 Raporttien läpikäynti
2. Koeajot Sastamalan koekoneella: suunnittelu, toteutus, analysointi, raportointi.Yhteistyö LAMKilaisten kanssa ideoiden ja suunnitellen uudesta materiaalista tuotteita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä. Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskeija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Siirry alkuun