Bioproduct Laboratory Work (4 cr)
Code: 5P00BI67-3002
General information
- Enrolment period
- 25.07.2016 - 04.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 21.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bioproduct Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
The student can
-make product analysis for different paper board and paper grades
-make fiber analysis
-test pulps and evaluate refining result
-calculate filler use and it's dosing
-make laboratory sheet and properties testing
-evaluate filler content and refining effect on pulp and paper properties
-work in a team and make a written report
Content (course unit)
Product anaslysis, measurements of different pup and paper properties, refining and making laboratory sheets. Evaluate results and making reports.
Exam schedules
Ei tenttiä
Assessment methods and criteria
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa.
Teaching methods
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Learning materials
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Student workload
Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 54 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 54 h
Content scheduling
Laboratoriotyöt on mahdollista tehdä kahdella eri tavalla. Seuraavassa on selostettu ensin perinteinen tapa.
1. Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään pääsääntöisesti parityönä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä pari voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten toinen voi kirjoittaa toisesta ja toinen toisesta. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 35-36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu. VK 36 - 41, 42 - Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. VK: 47 - 50 Tulosten tulkinta ja raportointi. VK: 51 Raporttien läpikäynti
2. Koeajot Sastamalan koekoneella: suunnittelu, toteutus, analysointi, raportointi.Yhteistyö LAMKilaisten kanssa ideoiden ja suunnitellen uudesta materiaalista tuotteita.
Completion alternatives
Ei
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä. Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskeija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.