Toimintayksikön johtaminen, terveystaloustiede ja yrittäjyys (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7R00BI42-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 11.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 03.06.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Röntgenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Tiina Säilä
- Opintojakso
- 7R00BI42
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-hahmottaa terveydenhuollon hallinnon ja sen osa-alueet
-tietää kuvantamis- ja sädehoitoyksikön johtamisen periaatteet
-tietää työelämän palvelusuhteiden perusteet
-tietää palvelun laadun arviointimenetelmät ja tietää kliinisen auditoinnin periaatteet
-tietää terveystaloustieteen peruskäsitteet
-tiedostaa talouden ja yrittäjyyden merkityksen terveydenhuollossa
Sisältö (Opintojakso)
-toiminnan ja ihmisten johtaminen
-palvelun laatu ja laadun arviointi
-kliininen auditointi
-sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusuhteita säätelevät lait sekä erilaiset säädökset
-sosiaali- ja terveydenhuollon rakenne ja säätely
-potilaan oikeuksia säätelevät lait ja säädökset
-terveystaloustieteen keskeiset käsitteet
-yrittäjyyden perusteet
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Seminaariesitykset 25.5.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana koostuu seminaariesityksestä ja Tabulaan kirjoitettavasta oppimispäiväkirjasta painotettuna tuntiaktiivisuudella.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opintokäynnit, seminaarityöskentely
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintokäynnit 100% läsnäolo tai vaihtoehtoinen suoritustapa, joka sovitaan yksilöllisesti
Osallistuminen oppitunneille tai tunnin aiheeseen liittyvä tiivistelmä Tabulaan
Säännöllinen oppimisprosessin reflektointi Tabulaan keskustelualueelle
Sisällön jaksotus
Opintojakso on koko kevätlukukauden mittainen (12.1.2016 - 30.5.2016)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintokäynnit terveysalan toimijoiden yksiköihin
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei ole osallistunut opintokäynteihin
Ei ole reflektoinut oppimistaan keskustelualueella
Ei ole suunnitellut, toteuttanut ja arvioinut seminnariesitystä annetusta aiheesta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
on selvillä kuvantamis- ja sädehoitoyksikön johtamisen periaatteista
on selvillä laadun arviointimenetelmistä ja kliinisestä auditoinnista
omaa perustiedot työelämän palvelusuhteista, yrittäjyyden perusteista ja asiakaspalveluperiaatteiden noudattamisesta
tietää terveystaloustieteen peruskäsitteet
hahmottaa terveydenhuollon hallinnon ja sen osa-alueet
ymmärtää yrittäjyyskäsitteen ja yrittäjyyden merkityksen terveydenhuollossa
on osallistunut opintokäynteihin ja refletoinut oppimistaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ymmärtää yrittäjyyskäsitteen ja yrittäjyyden merkityksen terveydenhuollossa ja laajemmin yhteiskunnassa
hahmottaa terveydenhuollon hallinnon ja toiminnan palveluketjuja
osaa soveltaa perustietojaan työelämän palvelusuhteista, yrittäjyyden perusteista, asiakaspalveluperiaatteiden noudattamisesta, laatujohtaimisesta ja terveystaloustieteestä
on osallistunut opintokäynteihin ja osoittanut kiinnostuneisuutta ja aktiivisuutta niiden aikana sekä refletoinut oppimistaan monipuolisesti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
tiedostaa taloudellisen toiminnan merkityksen omalla vastuualueellaan
tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
osaa analysoida laatujohtamisen kokonaisuutta
osaa soveltaa perustietojaan työelämän palvelusuhteista, yrittäjyyden perusteista, asiakaspalveluperiaatteiden noudattamisesta, laatujohtaimisesta ja terveystaloustieteestä niin, että voi esittää perusteluja kehittämisehdotuksia
on osallistunut opintokäynteihin ja osoittanut kiinnostuneisuutta ja aktiivisuutta niiden aikana sekä
On refletoinut oppimistaan monipuolisesti
On ollut oppimiseen liittyvän keskustelun aktiivisena toimijana