Lasten ja nuorten fysioterapia, ohjattu harjoittelu (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA33-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2016 - 31.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tarja Tittonen
- Hanna Sahinoja
- Hannu Järvinen
- Hannele Anttila
- Pirjo Lehto
- Raija Jaakkola
- Liisa Mannisenmäki
- Opintojakso
- 7F00BA33
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tutkia, analysoida ja tehdä päätelmiä lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn ongelmista ja voimavaroista huomioiden lapsi ja nuori psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena,
- pystyy ammatilliseen yhteistyöhön muiden lapsen ja nuoren kuntoutumiseen osallistuvien kanssa,
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen kuntoutukseen osallistuvien eri tahojen kanssa,
- osaa suunnitella ja toteuttaa fysioterapiaa lapsi, nuori ja perhe keskeisesti,
- osaa kirjata fysioterapian,
- osaa toimia omaa ammatillista kasvuaan tarkastellen.
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus
- ammatillinen yhteistyö
- kirjaaminen fysioterapiassa
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle osallistumisen edellyttää kaikkien aiempien käytännön kokeiden hyväksyttyä suorittamista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjattu harjoittelu arvioidaan (0-5). Ohjatussa harjoitelussa tehdään kirjallinen työ, useimmiten asiakasraportti. Asiakasraportti/kirjallinen työ sisältää myös lääkeaineopin osuuden omana otsikkonaan. Kirjallisen työn/ asiakasraportin arviointi sisältyy opintojakson arviointiin, kirjalinen työ/asiakasraportti pitää olla hyväksytysti tehty.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelupaikoista sovitaan yleistutoropettajien johdolla syyskuun aikana.
Ohjaajien kokouksen 20.9.2016 opiskelijat ja opettajat toteuttavat yhteistyössä
Ohjattu harjoittelu toteutuu 3.10.-4.11.2016 ja reflektio ohjautusta harjoittelusta tapahtuu koululla perusryhmällä 14.11.2016 (proakatemialaiset reflektoivat Tarja Tittosen kanssa sovittuna ajankohtana).
Sisällön jaksotus
Ohjattu harjoittelu toteutuu 3.10.-4.11.2016 ( Perusryhmä)
Tarja Tittonen sopii Proakatemialaisten kanssa erikseen ohjatun harjoittelun ajoittumisen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso Ohjattu harjoittelu toteutuu 3.10.-4.11.2016 ja
IT-viikko 7.-11.11.2016 Viikko 45
Ohjatun harjoittelun reflektio koululla 14.11.2016 - vain perusryhmä. (Proakatemialaiset reflektoivat Tarja Tittosen kanssa omana ajankohtanaan)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija toimii epätarkoituksenmukaisesti ohjatussa harjoittelussa, tiedot ja taidot puutteellisia ja osin virheellisiä, potilasturvallisuus on puutteellinen. Opiskelija ei hyödynnä palautetta ja ohjausta, laiminlyö tehtäviään tai vetäytyy, ei noudata työpaikan sääntöjä eikä fysioterapian eettisiä ohjeita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suoriutuu tehtävistä ohjattuna ja tuettuna, omatoimisuus on puutteellista. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin niukasti. Opiskelija toimii rutiininomaisesti, usein puuttuu yksilöllisyys, asiakaslähtöisyys ja vanhempien/perheen/yhteistyötahojen huomiointi on vaikeaa. Opiskelija antaa ja vastaanottaa palautetta, tarkastelee asiaa kuitenkin yksipuolissti omasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija valmistautuu tilanteisiin, toimii tilanteenmukaisesti ja osaa kertoa suunnitelmistaan/toiminnastaan kirjallisesti ja suullisesti sekä perustelee toimintaansa. Opiskelija antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavasti ja kriittisesti. Opiskelija arvioi asioita eri näkökulmista. Tekee yhteistyötä erilaisten lapsen/nuoren kuntoutuksen osallistuvien tahojen kanssa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija toteuttaa fysioterapiaa laadukkaasti, huolellisesti ja asiakaskeskeisesti sekä osaa huomioida terapeuttisia tekijöitä. Perustelee toimintaansa näyttöön tai käytännössä hyväksi havaittuun käytäntöön perustuen. Osaa arvioida rakentavasti omaa ja toisen toimintaa. Opiskelija käyttää palautetta ja ohjausta ammatilisen kasvunsa välineenä ja tekee yhteistyötä sujuvasti eri tahojen kanssa.