Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen taidot (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC52-3055

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 31.07.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Jouni Viidanoja
Helena Virikko
Paula Pursiainen
Piia Lavonius-Ylönen
Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Piia Lavonius-Ylönen
Opintojakso
7K00BC52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
- osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
- osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
- tunnistaa tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit ja tietää tieteellisen tutkimuksen rakenteen
- osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen

Sisältö (Opintojakso)

- kirjoitusviestintä
- informaatiotekniikka
- minä oppijana
- orientoivat opinnot
- tutkimuksen lukutaito

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arviointimenetemät eri osissa:
Osa 1 Orientoivat opinnot: Ei tenttiä
Osa 2 Kirjoitusviestintä:tehtäviä
Osa 3 Informaatiotekniikka: näyttökoe tietokoneella
Osa 4 Minä oppijana: Ei tenttiä
Osa 5 Tutkimuksen lukutaito:essee
Osa 6 Tiedonhallinta: pakollinen osallistuminen opetukseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetemät eri osissa:
Osa 1 Orientoivat opinnot:
osallistuminen opetukseen
Osa 2 Kirjoitusviestintä
essee
osallistuminen opetukseen
Osa 3 Informaatiotekniikka
näyttökoe tietokoneella
osallistuminen opetukseen
Osa 4 Minä oppijana
pakollinen osallistuminen opetukseen
pohdintaessee, palautetaan työpajaan
Osa 5 Tutkimuksen lukutaito
essee
osallistuminen opetukseen
Osa 6 Tiedonhallinta
pakollinen osallistuminen opetukseen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu, työpajatyöskentely, luennot, opetuskeskustelu, verkkokeskustelu

Oppimateriaalit

Aktiivinen oppiminen, Ohjatun itsenäisen työskentelyn opas 1.
intra.tamk.fi, laatukäsikirja
Tuomi, J. 2006. Tutki ja lue, Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen. Tammi
Kirjoittamista tukevat verkkomateriaalit ja kirjoitusviestinnän toteutuksilla jaettu materiaali
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohje
opintojakson alussa sovittava muu kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

tarkentuu syksyn aikana.

Sisällön jaksotus

Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista
- Orientoivat opinnot 1op
- Kirjoitusviestintä 1 op
- Informaatiotekniikka 2 op
- Minä oppijana/kasvatustiede 1 op
- Tutkimuksen lukutaito 1 op
- Tiedonhallinta

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma tarkentuu kevään aikana.
Tarkennetut tavoitteet
- osaa toimia ammattikorkeakouluympäristössä ja osaa käyttää tukipalveluita
- tietää ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet kansainvälistymiseen
- osaa hyödyntää ammattikorkeakoulun tietojärjestelmiä
- osaa käyttää työvälineohjelmia opinnoissaan ja työelämässä
- Osaa tuottaa esityksiä tietojenkäsittelyohjelmia hyödyntäen
- ymmärtää sisäisen yrittäjyyden merkityksen opiskelutavoitteiden saavuttamisessa
- osaa käyttää kasvatustieteellistä tietoa oman oppimisensa analysointiin ja kehittämiseen
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ryhmän jäsenenä
- osaa määritellä ammatillisen kasvun ja ammattieettisen kehityksen prosessin ja vaiheet
- osaa eritellä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkit
- osaa kuvata tieteellisen tutkimuksen rakenteen ja osaa soveltaa rakennetta soveltuvin osin omissa teksteissään
- osaa perustella tutkimuksen perusluokittelujen erot
- osaa käyttää tutkittua tietoa oman oppimisensa tukena
osaa laatia asiatyylisen, ongelmaperustaisen esseen
- osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta
- osaa kirjoittaa tyylillisesti yhtenäisen ja ohjeiden mukaisen tekstin yhdistäen omaa ja lähdekirjoittajien ajattelua vakuuttavasti perustelluksi vuoropuheluksi
- opiskelija osaa hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa
Tarkennetut sisällöt
- orientoivat opinnot
- tietoturvariskit ja niiden hallinta
- informaatiotekniikka
- Ms-Office (Word, Excel, PowerPoint)
- asiakirjastandardit, kirjallisen työn ohjeet
- TAMK-tietojärjestelmät
- sisäinen yrittäjyys
- asiatyyli, ongelmaperustaisen tekstin rakenne
teksti- ja lähdeviitteet, lähteisiin viittaaminen
oman ajattelun ja viitatun tiedon yhdistäminen tekstissä
- oman oppimistyylin ja oppimisstrategioiden analyysi
- taitava oppiminen ja oppimisen arviointi
- sosiaalinen oppiminen
- ammatillinen ja eettinen kasvu kasvu
- tieteellinen tieto ja tieteellinen tutkimus
- metodin ja metodologian merkitys tutkimuksessa
- tieteellisen tutkimuksen rakenne
- tutkimuksen viitekehys
- tutkimustyypit ja tutkimuskohde
- tutkimusstrategiat
- tiedonhaun opetus (kirjasto)

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit – hyväksytty / hylätty
- osaa käyttää työvälineohjelmia näyttökokeessa
- osaa soveltaa työvälineohjelmia tehtävissään
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu lähiopetukseen ja verkko-opetukseen aktiivisesti
- on tehnyt kirjalliset tehtävät tavoitteiden mukaisesti

Siirry alkuun