Siirry suoraan sisältöön

Viestimällä tuloksiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00BZ83-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2016 - 26.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2016 - 31.03.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mirja Kinnunen
Opintojakso
8T00BZ83

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman viestintänsä kokonaisuutta

- laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin

- vaikuttaa viestintäprosessin kulkuun ja hyödyntää ryhmäviestintää oman alansa viestintätilanteissa

- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ vakuuttavaan viestintään tarvitaan?

MIKSI on tärkeä tuntea oma viestijäprofiilinsa?

MITEN ryhmäviestintää hyödynnetään erilaisissa tilanteissa?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Arviontiin vaikuttavien tehtävien aikataulu sovitaan kurssin alussa. Aikataulumuutoksista tiedotetaan Tabulan kautta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä annettujen kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista asetettujen oppimis-, laatu-, aikataulutavoitteiden mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutustilanteiden simulaatioharjoitukset, esitykset, itse- ja vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali esitetään Tabulassa (Moodle TAMKissa), joka toimii sekä materiaalipankkina että opiskelijoiden tehtävien palautuskanavana. Opettaja lähettää koko kurssia koskevat tiedotteet Tabulan kautta. Kurssin aikataulu, tehtävänannot, suoritusvaatimukset ja muut käytännön toimia koskevat asiat on keskitetty sinne.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työpanosta, koko kurssin työ 5 x 27 = 135 h.
Lähiopetusta on vähän, joten opiskelijalta edellytetään itsenäistä opiskelua kurssin sisällöistä suositeltujen oppimateriaalien avulla sekä omaa aktiivista otetta kurssitehtävien teossa.

Sisällön jaksotus

1.-2. periodilla on kaksi lähiopetuskertaa.
Keväällä opintojakso ajoittuu 3. periodille.
Kurssin aikataulu, oppisisällöt ja vaaditut suoritukset esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei tenttiä. Arviontiin vaikuttavien tehtävien aikataulu sovitaan kurssin alussa. Aikataulumuutoksista tiedotetaan Tabulan kautta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei huolehdi annetuista tehtävistä sovitussa aikataulussa eikä palauta tehtäviä. Hylätyt tehtäväsuoritukset: opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilanteeseen sopivasti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Hän ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, vaikkakin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestintä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit on helppo ymmärtää, ne ovat sujuvia, ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestijäosaamisensa vahvuudet ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista osaamistaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Hän osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.

Siirry alkuun