Siirry suoraan sisältöön

Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BH61-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2016 - 30.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Eeva Sundström
Pirjo Puustjärvi
Eveliina Asikainen
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Eveliina Asikainen
Opintojakso
6M00BH61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi

Sisältö (Opintojakso)

Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on jatkuvaa. Lisäksi arvioinnin tukena kirjallisuuskatsausta (40 %), paikkatietoharjoitus ja siihen liittyvä osallistaminen (30 %), osallistamissuunnitelma (20 %), oppimispäiväkirjaa ja työpajatyöskentelyä (10 %).

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työpajat, vierailijaluennot ja retkeilyt, luennot ja harjoitukset, paikkatietoharjoitus, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen

Oppimateriaalit

Kangas, J & Kokko, A. 2001. MEtsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.
Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Retkeilyt & Vierailijaluennot 20h, oppimispäiväkirja 20 h
Kirjallisuskatsaukseen liittyvä lähiopetus 10 h, itsenäinen työskentely 70 h
Osallistamiseen liittyvä lähiopetus 30 h, itsenäinen työskentely 50 h
Paikkatietolähiopetus 24, itsenäinen työskentely 30 h
Alku- ja lopputyöpaja 8 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuja ja vierailijaluentoja (metsähallitus, Tampereen kaupunki ym.), Tampereen kaupungin metsiin liittyvä harjoitus.

Kansainvälisyys

Ei kv yhteyksiä

Lisätietoja opiskelijoille

• Vierailijaluennot ja retkeilyt, joiden perusteella tehdään oppimispäiväkirja 1,5 op.
* Kirjallisuuskatsaus 3 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittelevästä lyhyestä esityksestä, jokainen myös lukee yhden kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys (
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään 25.10.
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään 16.12.
• Paikkatiedon soveltaminen metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen 2 op
* Yhteensovittamisen ja konfliktien hallinnan luennot ja harjoitukset 3 op
• Luentoihin valmistaudutaan yleensä lukemalla annettu kirjallisuus
• Suoritus: parityönä tehtävä osallistamissuunnitelma
• Alku- ja lopputyöpajasta 0,5 op. Näihin osallistuminen on pakollista

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin. Oppimispäiväkirjassa vierailuista ja omasta oppimsesta kerrotaan lähinnä kuvailevasti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa. Oppimispäiväkirjassa opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden. Oppimispäiväkirjassa oppimistilanteiden sisältö ja anti oppimiselle muodostavat reflektiivisen tarinan osaamisen kehittymisestä.

Siirry alkuun