Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH61-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2016 - 30.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Eeva Sundström
- Pirjo Puustjärvi
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Eveliina Asikainen
- Opintojakso
- 6M00BH61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi
Sisältö (Opintojakso)
Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on jatkuvaa. Lisäksi arvioinnin tukena kirjallisuuskatsausta (40 %), paikkatietoharjoitus ja siihen liittyvä osallistaminen (30 %), osallistamissuunnitelma (20 %), oppimispäiväkirjaa ja työpajatyöskentelyä (10 %).
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Työpajat, vierailijaluennot ja retkeilyt, luennot ja harjoitukset, paikkatietoharjoitus, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen
Oppimateriaalit
Kangas, J & Kokko, A. 2001. MEtsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.
Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Retkeilyt & Vierailijaluennot 20h, oppimispäiväkirja 20 h
Kirjallisuskatsaukseen liittyvä lähiopetus 10 h, itsenäinen työskentely 70 h
Osallistamiseen liittyvä lähiopetus 30 h, itsenäinen työskentely 50 h
Paikkatietolähiopetus 24, itsenäinen työskentely 30 h
Alku- ja lopputyöpaja 8 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuja ja vierailijaluentoja (metsähallitus, Tampereen kaupunki ym.), Tampereen kaupungin metsiin liittyvä harjoitus.
Kansainvälisyys
Ei kv yhteyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
• Vierailijaluennot ja retkeilyt, joiden perusteella tehdään oppimispäiväkirja 1,5 op.
* Kirjallisuuskatsaus 3 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittelevästä lyhyestä esityksestä, jokainen myös lukee yhden kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys (
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään 25.10.
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään 16.12.
• Paikkatiedon soveltaminen metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen 2 op
* Yhteensovittamisen ja konfliktien hallinnan luennot ja harjoitukset 3 op
• Luentoihin valmistaudutaan yleensä lukemalla annettu kirjallisuus
• Suoritus: parityönä tehtävä osallistamissuunnitelma
• Alku- ja lopputyöpajasta 0,5 op. Näihin osallistuminen on pakollista
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin. Oppimispäiväkirjassa vierailuista ja omasta oppimsesta kerrotaan lähinnä kuvailevasti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa. Oppimispäiväkirjassa opiskelija osaa arvioida oppimistaan ja osaamistaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden. Oppimispäiväkirjassa oppimistilanteiden sisältö ja anti oppimiselle muodostavat reflektiivisen tarinan osaamisen kehittymisestä.