Yhteisöllinen opettajuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG27-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.06.2016 - 31.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2016 - 15.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija osaa
- yhdistää kasvatussosiologian perusteita yhteiskunnassa ja työyhteisössä toimimiseen
- yhdistää musiikkipedagogina toimimisen opettajan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen vaikuttamistehtävään
- kuvaa yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeita sekä ottaa ne huomioon toimiessaan musiikkipedagogina erilaisten yhteisöjen jäsenenä
- tunnistaa koulutuksellisen tasa-arvon ja toimia sitä edistävällä tavalla
- kuvata median merkitystä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana
- tehdä oppilaitoksen toimintakulttuurianalyysin
- syventää opettajuuden kirjaansa
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- millä tavalla kasvatussosiologian näkökulmat liittyvät opettajan työhon?
- mitkä ovat koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät?
- millä perusteella musiikkipedagogi on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- miten media vaikuttaa yhteiskunnassa?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2016 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Arviointi: hyväksytty, hylätty, uusittava. Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pääosin yhteisällisiä ryhmätyömenetelmiä.
Oppimateriaalit
Opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemia ajankohtaisia opintojakson tavoitteisiin liittyviä julkaisuja. Perusteos: Antikainen, Koski ja Rinne. 2010. Kasvatussosiologia. 3. - 5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta on 36 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT -menettely.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.