Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllinen opettajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.06.2016 - 31.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2016 - 15.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Sirpa Levo-Aaltonen
Maarit Kolari
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Opintojakso
2X00CG27

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija osaa
- yhdistää kasvatussosiologian perusteita yhteiskunnassa ja työyhteisössä toimimiseen
- yhdistää musiikkipedagogina toimimisen opettajan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen vaikuttamistehtävään
- kuvaa yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeita sekä ottaa ne huomioon toimiessaan musiikkipedagogina erilaisten yhteisöjen jäsenenä
- tunnistaa koulutuksellisen tasa-arvon ja toimia sitä edistävällä tavalla
- kuvata median merkitystä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana
- tehdä oppilaitoksen toimintakulttuurianalyysin
- syventää opettajuuden kirjaansa

Sisältö (Opintojakso)

Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.

Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- millä tavalla kasvatussosiologian näkökulmat liittyvät opettajan työhon?
- mitkä ovat koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät?
- millä perusteella musiikkipedagogi on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- miten media vaikuttaa yhteiskunnassa?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2016 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.

Arviointi: hyväksytty, hylätty, uusittava. Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pääosin yhteisällisiä ryhmätyömenetelmiä.

Oppimateriaalit

Opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemia ajankohtaisia opintojakson tavoitteisiin liittyviä julkaisuja. Perusteos: Antikainen, Koski ja Rinne. 2010. Kasvatussosiologia. 3. - 5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta on 36 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT -menettely.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos poissaoloja kontaktipäivistä yli puolet, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.

Siirry alkuun