Kliinisen hoitotyön perusta 1 (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CJ45-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 06.03.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 28 - 30
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Mervi Juntunen
- Hanna Viitala
- Pasi Vehniäinen
- Paula Pajunen
- Vastuuhenkilö
- Paula Pajunen
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- r3
- Opintojakso
- 7K00CJ45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
- Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
- Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
- Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
- Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisältö (Opintojakso)
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyön tentti 5.2.2016. 1. uusinta 15.3.2016, 2. uusinta 12.4.2016
Ravitsemustiede tentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4
Osa 2 Ravitsemustiede. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2
Osa 3 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskusteluluennot,ryhmätyöt, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Sivut: 108-133, 166-207, 323-326, 336-339, 362-367, 490-559.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Kappaleet: 9, 10, 11, 12, 13.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013.Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Ravitsemushoito.Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 162. Luentoja 48 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 114 tuntia.
Pienryhmätyöskentely 2 lähtökohtaa.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Tavoitteet pienryhmätyöskentelylle
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisällöt
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa ja ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus ;virtsarakon kerta- ja kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistamienen ja hoito
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei tiedä ihmisen perustarpeita eikä osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan hoitotyössä
Tietää ihmisen lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymisen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit :
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.