Basics of Clinical Nursing 1 (6 cr)
Code: 7K00CJ45-3034
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 06.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 28 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Maija Korpikoski
- Mervi Juntunen
- Hanna Viitala
- Pasi Vehniäinen
- Paula Pajunen
- Person in charge
- Paula Pajunen
- Small groups
- r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r1
- r2
- r3
- Course
- 7K00CJ45
Objectives (course unit)
The student
-has the basic knowledge of patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help meeting these needs and knows how to promote health on these areas
-knows the principles of rehabilitative nursing care
-knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilize them as assisting the patient
-knows the principles and main concepts of health promoting nutrition as per national nutrition recommendations
-is able to recognize adult patients’ need for nutritional guidance
-is able to instruct how to carry out a health promoting nutrition or specific nutrition plan needed as part of disease management
-is able to assess the patients’ risk for malnutrition
-is able to implement enhanced nutrition care as part of nursing care
-takes responsibility on his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education
Content (course unit)
-Human basic needs: Rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion on these areas
-Ergonomic way of working
-Rehabilitative way of working as assisting the patient
-Nursing skills related to cleanliness, integumentary care, nutrition, exercise and elimination
-Finnish nutrition recommendations
-Nutrition care in the most common problems of public health
- Adult’s need for energy and main nutrients
-The most common special diets
-Recognition and care of malnutrition
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Hoitotyön tentti 5.2.2016. 1. uusinta 15.3.2016, 2. uusinta 12.4.2016
Ravitsemustiede tentti
Evaluation methods and criteria
Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4
Osa 2 Ravitsemustiede. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2
Osa 3 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Keskusteluluennot,ryhmätyöt, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely
Learning materials
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Sivut: 108-133, 166-207, 323-326, 336-339, 362-367, 490-559.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Kappaleet: 9, 10, 11, 12, 13.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013.Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Ravitsemushoito.Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 162. Luentoja 48 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 114 tuntia.
Pienryhmätyöskentely 2 lähtökohtaa.
Content scheduling
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Further information
Tavoitteet
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Tavoitteet pienryhmätyöskentelylle
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisällöt
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa ja ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus ;virtsarakon kerta- ja kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistamienen ja hoito
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei tiedä ihmisen perustarpeita eikä osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan hoitotyössä
Tietää ihmisen lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymisen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit :
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.