Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA31-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2016 - 31.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jussi Savolainen
- Tarja Tittonen
- Anne-Marja Hammar
- Jarmo Perttunen
- Hannu Järvinen
- Liisa Sittig
- Maarit Keskinen
- Vesa Joutsen
- FYSIO Luennoitsija
- Raija Jaakkola
- Pienryhmät
- tutorryhmä 1 (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
- tutorryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- tutorryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- tutorryhmä 1
- tutorryhmä 2
- tutorryhmä 3
- Opintojakso
- 7F00BA31
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan ja sen muutosten vaikutuksia perheeseen,
- ymmärtää lapsen sairastumisen aiheuttamaa kokemusta perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (Opintojakso)
- motorinen kehitys osana lapsen kokonaiskehitystä
- viivästynyt kehitys
- lapsen kehitykseen liittyvät refleksit
- kiintymyssuhdeteoria ja varhainen vuorovaikutus
- sosioemotionaaliset häiriöt ja psyykkiset häiriöt lapsilla ja niiden fysioterapia
- autismin kirjon häiriöt ja fysioterapia
- oppimishäiriöiset lapset
- lasten ja nuorten hengitysfysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen lapsen fysioterapia
- psykofyysinen fysioterapia
- lääkkeet lasten sairauksissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Neuro- ja tule - hengitys - psyfy - psykomotoriikka tentti 22.9.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Soveltava liikunta - tehtävä, joka annetaan 15.8.2016 orientaatiotunnilla
Tutortyöskentely (0-5)
Luettu kirja lasten ja nuorten aiheesta (hyv/hyl)
Vaihtoehtoisesti: Teorialoppukoe tai Kirjalliset seminaarituotokset ja esitykset (0-5)
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut ja ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely
PBL tutorointi
Seminaari
Oppimateriaalit
Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Tamminen T: Olipa kerran lapsuus
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Sisällön jaksotus
8.8.-30.9.2016 ja 14.-25.11.2016
IT-viikko toteutuu viikolla viikko 45, 7.-11.11.2016 (Itsenäinen tehtävä Lapsen psykopmotorinen kehitys on annettu tiedoksi toukokuuun lopussa ja palautetaan 14.8.2016 Tabulaan.)
Orientaatiotunti 15.8.2016 klo 10.15 , jolloin alkaa lähiopetus
Jakson päivämäärien välissä toteutuu viiden viikon Ohjattu harjoittelu sekä IT itsensäisen työskentelyn viikko 45
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lapsen psykomotorisen ja kokonaiskehityksen seuraaminen - lapsi päiväkodista tai muusta itse hankitusta paikasta ( ei oma lapsi) Itsenäinen tehtävä viikolla 32 (8.-12.8.2016). IT tehtävä Tabulaan 14.8.2016.
Lapsen psykomotorinen kehitys tehtävien käsittely 18.8.2016
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjaajien opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokouksen suunnittelu ja aktiivinen osallistuminen 20.9.2016
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Perustiedoissa on puutteita, irrallisuuksia ja virheellisyyksiä. Tietojen käyttäminen on yksipuolista ja kritiikitöntä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa valita joitakin tutkimisen ja fysioterapian menetelmiä sekä perustella valinnat. Osaa runsaasti ohjattuna suunnitella fysioterapiaa suunnilleen ikätasoisesti lapsen ja nuoren elinpiirissä huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden käytöstä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa valita tutkimisen ja fysioterapian menetelmät sekä perustella valinnat. Osaa suunnitella fysioterapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden valinnasta sekä käytöstä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa valita tarkoituksenmukaiset ja kattavat tutkimisen ja fysioterapian toteutuksen menetelmät sekä perustelee valinnat monipuolisesti. Osaa suunnitella monipuolisesti ja luovasti fysiorapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden ohjauksessaan eri yhteityötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne.
Tietää miten valitaan, hankitaan ja ohjataan apuvälineitä ja niiden käyttöä yksilöllisesti.