Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00BA31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2016 - 31.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jussi Savolainen
Tarja Tittonen
Anne-Marja Hammar
Jarmo Perttunen
Hannu Järvinen
Liisa Sittig
Maarit Keskinen
Vesa Joutsen
FYSIO Luennoitsija
Raija Jaakkola
Pienryhmät
tutorryhmä 1 (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
tutorryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
tutorryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
tutorryhmä 1
tutorryhmä 2
tutorryhmä 3
Opintojakso
7F00BA31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan ja sen muutosten vaikutuksia perheeseen,
- ymmärtää lapsen sairastumisen aiheuttamaa kokemusta perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (Opintojakso)

- motorinen kehitys osana lapsen kokonaiskehitystä
- viivästynyt kehitys
- lapsen kehitykseen liittyvät refleksit
- kiintymyssuhdeteoria ja varhainen vuorovaikutus
- sosioemotionaaliset häiriöt ja psyykkiset häiriöt lapsilla ja niiden fysioterapia
- autismin kirjon häiriöt ja fysioterapia
- oppimishäiriöiset lapset
- lasten ja nuorten hengitysfysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen lapsen fysioterapia
- psykofyysinen fysioterapia
- lääkkeet lasten sairauksissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Neuro- ja tule - hengitys - psyfy - psykomotoriikka tentti 22.9.2016

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Soveltava liikunta - tehtävä, joka annetaan 15.8.2016 orientaatiotunnilla
Tutortyöskentely (0-5)
Luettu kirja lasten ja nuorten aiheesta (hyv/hyl)
Vaihtoehtoisesti: Teorialoppukoe tai Kirjalliset seminaarituotokset ja esitykset (0-5)

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut ja ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely
PBL tutorointi
Seminaari

Oppimateriaalit

Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Tamminen T: Olipa kerran lapsuus
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child

Sisällön jaksotus

8.8.-30.9.2016 ja 14.-25.11.2016
IT-viikko toteutuu viikolla viikko 45, 7.-11.11.2016 (Itsenäinen tehtävä Lapsen psykopmotorinen kehitys on annettu tiedoksi toukokuuun lopussa ja palautetaan 14.8.2016 Tabulaan.)
Orientaatiotunti 15.8.2016 klo 10.15 , jolloin alkaa lähiopetus
Jakson päivämäärien välissä toteutuu viiden viikon Ohjattu harjoittelu sekä IT itsensäisen työskentelyn viikko 45

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lapsen psykomotorisen ja kokonaiskehityksen seuraaminen - lapsi päiväkodista tai muusta itse hankitusta paikasta ( ei oma lapsi) Itsenäinen tehtävä viikolla 32 (8.-12.8.2016). IT tehtävä Tabulaan 14.8.2016.
Lapsen psykomotorinen kehitys tehtävien käsittely 18.8.2016

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjaajien opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokouksen suunnittelu ja aktiivinen osallistuminen 20.9.2016

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Perustiedoissa on puutteita, irrallisuuksia ja virheellisyyksiä. Tietojen käyttäminen on yksipuolista ja kritiikitöntä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita joitakin tutkimisen ja fysioterapian menetelmiä sekä perustella valinnat. Osaa runsaasti ohjattuna suunnitella fysioterapiaa suunnilleen ikätasoisesti lapsen ja nuoren elinpiirissä huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden käytöstä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita tutkimisen ja fysioterapian menetelmät sekä perustella valinnat. Osaa suunnitella fysioterapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden valinnasta sekä käytöstä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita tarkoituksenmukaiset ja kattavat tutkimisen ja fysioterapian toteutuksen menetelmät sekä perustelee valinnat monipuolisesti. Osaa suunnitella monipuolisesti ja luovasti fysiorapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden ohjauksessaan eri yhteityötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne.
Tietää miten valitaan, hankitaan ja ohjataan apuvälineitä ja niiden käyttöä yksilöllisesti.

Siirry alkuun