Koulutus ja kasvatus yhteiskunnallisena toimintana (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ62-3044
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2016 - 31.12.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- tunnistaa kasvatussosiologiaan liittyvää käsitteistöä ja ymmärtää niiden merkitystä kasvatukseen ja opetukseen
- arvioi yhteiskunnan toiminnan ja muutosten vaikutusta koulutukseen ja opetukseen
- tuntee opettajan työ eettisten ja arvokysymysten taustafilosofiaa ja kykenee näkemään oman työnsä osana historiallisfilosofista jatkumoa
- arvioi koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista kasvatuksessa ja opetuksessa
- tunnistaa opettamisen filosofishistoriallisia suuntauksia
- tuntee yleissivistävän ja ammatillisen koulutusjärjestelmän historiaa
- kuvailee muutamien vaihtoehtopedagogisten suuntausten periaatteita sekä vaihtoehtoisia kouluttamisen käytänteitä suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä:
- Millaisia näkökulmia kasvatussosiologia tuo opettajuuteen ja opettajan työhön?
- Miten opettaja arvioi työtään eettisten ja arvokysymysten pohjalta?
- Miten opettaja ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa kasvatusfilosofisia näkökulmia?
- Millaisia näkökantoja kasvatusfilosofia tuo opettajuuteen ja opettajan työhön?
- Miten opettajan työ on muuttunut ja millaisia historiallisia käänteitä ja aatesuuntia on aiemmin ollut?
- Millaisia erilaisia pedagogisia suuntauksia toteutetaan suomalaisessa ja kansainvälisessä opetuksessa?
- Miten käsitys opettajuudesta ja oppimisesta on muuttunut osana yhteiskunnan muuttumista?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntija-arviointi (ryhmänopettaja), itsearviointi ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä verkossa verkon välinein ja verkkotyöskentelyssä.
Oppimateriaalit
OPS, Tabula ja ryhmänopettajan vinkit, Tabulan oppimistehtävät ja niiden materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
n. 81 h, joka koostuu itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku mahdollinen aiemmin suoritettujan opintojen perusteella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson verkostoharjoittelusta saatavat syötteet antavat syvyyttä opintojakson suorittamiselle (välillinen työelämäyhteistyös). Opintojaksolta saadaan syötteitä ankkuritehtävään
Lisätiedot
Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähi-päivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta, (josta valitaan kasvatussosiologian ja kasvatusfilosofian alue):
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki. Kasvatus ja koulutus 1860-luvulta 1960-luvulle. Helsinki:Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:2.
Kettunen, P. & Simola, H. (toim.).2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:3.
Puolimatka, T., 2010. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat: minuuden rakentamisen filosofia. 2.uudistettu painos. Helsinki. Kirjayhtymä.
Rinne, R. & Kivirauma, J. (toim.) 2003. Koulutuksellista alaluokkaa etsimässä. Matala koulutus yhteiskunnallisen aseman määrittäjänä Suomessa 1800- ja 1900-luvuilla. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Suoranta, J. 2005. Radikaali kasvatus. Helsinki: Gaudeamus.
Vuorikoski, M., Törmä, S. ja Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Osuuskunta Vastapaino
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).