Skip to main content

Education as a Social Action (3cr)

Code: 1L00BQ62-3044

General information


Enrolment period
01.07.2016 - 31.12.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 31.12.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Marja Keränen
Person in charge
Marja Keränen
Course
1L00BQ62

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- tunnistaa kasvatussosiologiaan liittyvää käsitteistöä ja ymmärtää niiden merkitystä kasvatukseen ja opetukseen
- arvioi yhteiskunnan toiminnan ja muutosten vaikutusta koulutukseen ja opetukseen
- tuntee opettajan työ eettisten ja arvokysymysten taustafilosofiaa ja kykenee näkemään oman työnsä osana historiallisfilosofista jatkumoa
- arvioi koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista kasvatuksessa ja opetuksessa
- tunnistaa opettamisen filosofishistoriallisia suuntauksia
- tuntee yleissivistävän ja ammatillisen koulutusjärjestelmän historiaa
- kuvailee muutamien vaihtoehtopedagogisten suuntausten periaatteita sekä vaihtoehtoisia kouluttamisen käytänteitä suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä:

- Millaisia näkökulmia kasvatussosiologia tuo opettajuuteen ja opettajan työhön?
- Miten opettaja arvioi työtään eettisten ja arvokysymysten pohjalta?
- Miten opettaja ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa kasvatusfilosofisia näkökulmia?
- Millaisia näkökantoja kasvatusfilosofia tuo opettajuuteen ja opettajan työhön?
- Miten opettajan työ on muuttunut ja millaisia historiallisia käänteitä ja aatesuuntia on aiemmin ollut?
- Millaisia erilaisia pedagogisia suuntauksia toteutetaan suomalaisessa ja kansainvälisessä opetuksessa?
- Miten käsitys opettajuudesta ja oppimisesta on muuttunut osana yhteiskunnan muuttumista?

Assessment methods and criteria

Asiantuntija-arviointi (ryhmänopettaja), itsearviointi ja vertaisarviointi

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä verkossa verkon välinein ja verkkotyöskentelyssä.

Learning materials

OPS, Tabula ja ryhmänopettajan vinkit, Tabulan oppimistehtävät ja niiden materiaalit.

Student workload

n. 81 h, joka koostuu itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä verkossa.

Completion alternatives

Hyväksiluku mahdollinen aiemmin suoritettujan opintojen perusteella.

Practical training and working life cooperation

Opintojakson verkostoharjoittelusta saatavat syötteet antavat syvyyttä opintojakson suorittamiselle (välillinen työelämäyhteistyös). Opintojaksolta saadaan syötteitä ankkuritehtävään

Further information

Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähi-päivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea korvaamalla tai sisällyttämällä korkeakoulutasoisten kasvatustieteen opintojen perusteella.

Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Opintojaksoon liittyvää kirjallisuutta, (josta valitaan kasvatussosiologian ja kasvatusfilosofian alue):

Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki. Kasvatus ja koulutus 1860-luvulta 1960-luvulle. Helsinki:Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:2.

Kettunen, P. & Simola, H. (toim.).2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:3.

Puolimatka, T., 2010. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat: minuuden rakentamisen filosofia. 2.uudistettu painos. Helsinki. Kirjayhtymä.

Rinne, R. & Kivirauma, J. (toim.) 2003. Koulutuksellista alaluokkaa etsimässä. Matala koulutus yhteiskunnallisen aseman määrittäjänä Suomessa 1800- ja 1900-luvuilla. Suomen kasvatustieteellinen seura.

Suoranta, J. 2005. Radikaali kasvatus. Helsinki: Gaudeamus.

Vuorikoski, M., Törmä, S. ja Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Osuuskunta Vastapaino

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).

Go back to top of page