Seminaari 1 (1op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BZ85-3052
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2016 - 30.07.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 26.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Kosti Nivalainen
- Seppo Janhonen
- Opintojakso
- 1L00BZ85
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Seminaarin tavoitteet
Opettajaopiskelija
- analysoi oppimaansa ja integroi sitä aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi oman ja pienryhmätoiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- kuvaa alustavasti omaa käyttötietoaan kuviona, kaaviona tai tekstinä
- esittää päivitetyn hopsin.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Kontaktipäivissä sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja.
Opetusmateriaali
Ks. OPS, Tabula ja ryhmänopettajan ilmoittama someympäristö
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arviointikriteerit - hyväksytty / hylätty
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Seminaarissa aktivoidaan opettajaopiskelijat toimimaan pienryhmissä. Niissä keskitytään itsearviointiin ja vertaisarviointiin ja sen jälkeen esittämään pienryhmän yhteinen näkemys opintokokonaisuuden annista opettajuuden kasvulle. Opetusmenetelmä on pääosin tätä tukeva pienryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, Tabula ja ryhmänopettajan ilmoittama someympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yht. 27 h. Siitä pääosa seminaarin valmistelua. Seminaarin pituus (4-8 h) sovitaan tarkemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
OPINTOKOKONAISUUDEN OPINTOJAKSOT SUORITETAAN PÄÄOSIN YHTENÄISENÄ KOKONAISUUTENA. Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa ja osa oppimistehtävistä on niille yhteisiä.
Kasvatustieteen opintojaksot myös integroidaan muihin opintojaksoihin.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).
Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvokysymysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvamisesta omalla koulutusalalla.