Siirry suoraan sisältöön

Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CN31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.07.2016 - 04.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
19 - 22
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Hoitotyö Luennoitsija
Pirkko Kivinen
Opintojakso
7K00CN31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tavoitteet
- osaa arvioida, tukea ja ohjata lapsen terveyttä, kasvua ja kehitystä sekä perheen terveellisiä ja turvallisia elintapoja perheen omia voimavaroja hyödyntäen
- osaa tunnistaa lasten ja lapsiperheiden erityistarpeita ja puuttua niihin oikea-aikaisesti
- osaa hoitaa yleisimpiä lasten sairauksia ja ohjata vanhempia sairaan lapsen hoidossa
- tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen viiveet ja poikkeamat, osaa konsultoida sekä tarvittaessa lähettää lapsen ja perheen jatkotutkimuksiin ja -hoitoon
- osaa huomioida perheenjäsenen sairastumisen vaikutusta koko perheeseen
- osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta, vanhemmuutta, isänä ja äitinä kasvua sekä lapsen kasvatusta erilaisissa perhemuodoissa
- osaa toimia asiakaslähtoisesti ja moniammatillisesti, erityisesti sosiaalihuollon toimijoiden kanssa tukien perheiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ehkäisten syrjäytymistä

Sisältö (Opintojakso)

- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö
- varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukemisen työmenetelmät
- mentalisaatio työmenetelmänä, reflektiivinen työote
- lääketieteelliset opinnot

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

1. koe viikko 40 Terraario koe
2. koe
3. koe lastenlääkäri

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laajuus 3 op
1. osa 2 op Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö x 2 koetta
2. osa 1 op lastenlääkäri
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. koe numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
3. lastenlääkäriluennot tabulakoe hyväksytty/ hylätty
tehtävät ja työpajat

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmentelmät:
- luennot, harjoitukset
- opetuskeskustelu
- tehtävät

Oppimateriaalit

* Kertaa itsenäisesti:
* Lapsen kasvu, kehitys ja perushoito 0-6 v
* MLL: lapsen kasvu ja kehitys 0- 6v + lapsen uni (vastasyntynyt – leikki-ikäinen) + lapsen ravinto ja ruokailu (vauvan ruokavalio ja leikki-ikäisen ruokailu) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/
KOE 1:
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja
- määräaikaistarkastukset
- lastenneuvolatyön perusteet
- ohjeet ja tukimateriaali: verenkiertoelimistö, näkö ja kuulo, neurologis-kognitiivinen kehitys, hyvinvointi ja terveystottumukset
• Asetus 338/2011
• Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20; 19 - 94, 101-108
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 2011, THL (soveltuvin osin) s. 13-32, 43-69, 73 -96
• THl. 2016. Syödään yhdessä.
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi; s. 113- 167, 202 -240
• Saarenpää-Heikkilä & Paavonen: Imeväisen uniongelmat. 2008. Duodecim 124: 1161-7
• Unen ja unirytmin häiriöt. Opaskirja pshp:n lastenneuvoloiden ja Kouluterveydenhuollon käyttöön. www.pshp.fi
• Salpa (2007) Liikkumisen kehitys – ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
• Luennot ja muu osoitettu materiaali ( diapaketti 1, 2, 3, 4, ruokavalio)
KOE 2:
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s- 241- 270, 316 -346
• Karies –käypähoito
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja:
- ohjeet ja tukimateriaali: menetelmät: psykososiaalinen kehitys, perhe ja kehitysympäristö, kokonaisarvio
- ohjeet ja tukimateriaali: terveysneuvonta: suunterveys, tapaturmien ehkäisy, mediakasvatus
- tietopaketit: suunterveys
• lasten myrkytykset (kaikki osat) www.terveyskirjasto.fi
• kotitapaturmat.fi – lasten tapaturmat + vinkit ehkäisyyn, turvallisesti kotona ja vapaa-ajalla, tarkistuslistat alle 1-v, 1-3-v, 4-6-v
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa menetelmäkäsikirja 2011 (soveltuvin osin) s. 97- 164, 179 - 194
• luennot – (vuorovaikutus, puheen kehitys)
• Koliikki vauvalla. Lääkärikirja Duodecim. 16.12.2014. Jalanko.
• työpajojen materiaali
KOE 3 LASTENEUVOLAN LÄÄKÄRIN tabulaTENTTI:
www.kasvukäyrät.fi – erityisesti kohta tietoja: tietoa terveydenhuollon henkilökunnalle, tietoa vanhemmille
• luennot
• Lastenneuvolakäsikirja:
- tietopaketit: kasvu
- tietopaketit: allergiat
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s. 168 – 180, 272 – 315
• Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus
* Lihavuus diat (Mari)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op 4x 27 tuntia = 81 tuntia

Sisällön jaksotus

- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, tukeminen
lapsiperheen kokonaisvaltainen tukeminen
varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen
- lääketieteelliset opinnot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kokonaisuuteen sisältyy 7 viikon harjoittelu perusterveydenhuoollossa jatkumoneuvoloissa

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

osallistuminen opiskeluun

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee lapsen ja lapsiperheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon , esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta .Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osaa tarkastella lapsen ja lapsiperheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia lapsen ja perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua

Siirry alkuun