Public Health Nursing of children and families with children (4 cr)
Code: 7K00CN31-3002
General information
- Enrolment period
- 25.07.2016 - 04.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 19 - 22
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Pirkko Kivinen
- Course
- 7K00CN31
Objectives (course unit)
• evaluate, support and guide children’s health, growth and development and families’ healthy and safe ways of life taking advantage of their own resources
• recognise special needs of children and families and interfere in time
• master most common children’s illnesses and guide parents in taking care of their sick children
• know deviations of growth and development among children, and know how to consult and refer the child and family to follow-up tests and treatment on demand
• recognise how it affects the whole family if one of the family members falls ill
• evaluate and support family relationships, parenthood, growing as a mother and father, and upbringing of children in various family forms
• work with a client-oriented and multiprofessional approach, especially together with the social sector, supporting families’ wellbeing and communal behaviour and preventing social exclusion
Content (course unit)
- family-oriented approach in health care nursing
- working methods for early interaction and support of parenthood
- mentality as a working method, reflective approach
- medical studies
Exam schedules
1. koe viikko 40 Terraario koe
2. koe
3. koe lastenlääkäri
Assessment methods and criteria
Laajuus 3 op
1. osa 2 op Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö x 2 koetta
2. osa 1 op lastenlääkäri
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. koe numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
3. lastenlääkäriluennot tabulakoe hyväksytty/ hylätty
tehtävät ja työpajat
Teaching methods
Opetusmentelmät:
- luennot, harjoitukset
- opetuskeskustelu
- tehtävät
Learning materials
* Kertaa itsenäisesti:
* Lapsen kasvu, kehitys ja perushoito 0-6 v
* MLL: lapsen kasvu ja kehitys 0- 6v + lapsen uni (vastasyntynyt – leikki-ikäinen) + lapsen ravinto ja ruokailu (vauvan ruokavalio ja leikki-ikäisen ruokailu) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/
KOE 1:
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja
- määräaikaistarkastukset
- lastenneuvolatyön perusteet
- ohjeet ja tukimateriaali: verenkiertoelimistö, näkö ja kuulo, neurologis-kognitiivinen kehitys, hyvinvointi ja terveystottumukset
• Asetus 338/2011
• Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20; 19 - 94, 101-108
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 2011, THL (soveltuvin osin) s. 13-32, 43-69, 73 -96
• THl. 2016. Syödään yhdessä.
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi; s. 113- 167, 202 -240
• Saarenpää-Heikkilä & Paavonen: Imeväisen uniongelmat. 2008. Duodecim 124: 1161-7
• Unen ja unirytmin häiriöt. Opaskirja pshp:n lastenneuvoloiden ja Kouluterveydenhuollon käyttöön. www.pshp.fi
• Salpa (2007) Liikkumisen kehitys – ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
• Luennot ja muu osoitettu materiaali ( diapaketti 1, 2, 3, 4, ruokavalio)
KOE 2:
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s- 241- 270, 316 -346
• Karies –käypähoito
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja:
- ohjeet ja tukimateriaali: menetelmät: psykososiaalinen kehitys, perhe ja kehitysympäristö, kokonaisarvio
- ohjeet ja tukimateriaali: terveysneuvonta: suunterveys, tapaturmien ehkäisy, mediakasvatus
- tietopaketit: suunterveys
• lasten myrkytykset (kaikki osat) www.terveyskirjasto.fi
• kotitapaturmat.fi – lasten tapaturmat + vinkit ehkäisyyn, turvallisesti kotona ja vapaa-ajalla, tarkistuslistat alle 1-v, 1-3-v, 4-6-v
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa menetelmäkäsikirja 2011 (soveltuvin osin) s. 97- 164, 179 - 194
• luennot – (vuorovaikutus, puheen kehitys)
• Koliikki vauvalla. Lääkärikirja Duodecim. 16.12.2014. Jalanko.
• työpajojen materiaali
KOE 3 LASTENEUVOLAN LÄÄKÄRIN tabulaTENTTI:
• www.kasvukäyrät.fi – erityisesti kohta tietoja: tietoa terveydenhuollon henkilökunnalle, tietoa vanhemmille
• luennot
• Lastenneuvolakäsikirja:
- tietopaketit: kasvu
- tietopaketit: allergiat
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s. 168 – 180, 272 – 315
• Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus
* Lihavuus diat (Mari)
Student workload
3 op 4x 27 tuntia = 81 tuntia
Content scheduling
- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, tukeminen
lapsiperheen kokonaisvaltainen tukeminen
varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen
- lääketieteelliset opinnot
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
kokonaisuuteen sisältyy 7 viikon harjoittelu perusterveydenhuoollossa jatkumoneuvoloissa
International connections
-
Further information
osallistuminen opiskeluun
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee lapsen ja lapsiperheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon , esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta .Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osaa tarkastella lapsen ja lapsiperheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia lapsen ja perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua