Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajan työn perusteet 1 (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BV67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.07.2016 - 04.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Koskimäki
Pirkko Kivinen
Irmeli Nieminen
Opintojakso
7K00BV67

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa käyttää työskennellessään ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa ja osaa ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
-osaa käyttää tarvelähtöisesti, taloudellisesti ja yhteiskuntavastuullisesti terveydenhoitotyön yksilö-, perhetason toimintatapoja ja työmenetelmiä
-kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja suunnitelmalliseen työskentelyyn ja osaa priorisoida työtään
-osaa huomioida monikulttuurisuuden asiakastilanteissa

Sisältö (Opintojakso)

- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot
- kansainvälisyys ja monikulttuurisuus terveydenhoitajan työssä
- ammattillisen kasvu prosessi

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anantomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Terraariokoe viikolla 35.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

lähipäiville osallistuminen,
tehtävät, numeraalinen arviointi
tentti, numeraalinen arviointi, 5.9.2016
itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot,
menetelmäharjoitukset, tehtävät, videointi
portfoliotyöskentelyn aloittaminen

Oppimateriaalit

koe kirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Gaudeamus.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
muu osoitettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus on 3 x 27 tuntia eli 81 tuntia

Sisällön jaksotus

Orientaatio opiskeluun
Teoriasisältö:
terveydenhoitajatyön työn arvot, periaatteet, historia,
ammatti-identiteetin rakentuminen alkaa
etiikka
th työn menetelmät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Totetus:
Lähipäiville osallistuminen
Terveydenhoitajatyön menetelmien harjoittelua luokkatilanteissa
Portfoliotehtävän käynnistäminen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla
Tenttiä ei ole läpäisty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama osaaminen on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustellut puutteellisia
Opiskelija tarkastelee asioita yhdestä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma puutteellista
Opiskelija osallistuu harjoituksiin ja tekee tehtävät

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, opiskelija esittää asiat johdonmukaisesti ja osaa perustella asioita. Osaamisessa näkyy ennaltaehkäisevä ja asiakasnäkökulma.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen on laaja-alaista ja perustuu tutkittuun tietoon. Osaa tarkastella asioita kokonaisvaltaisesti ja omaa laajan ennaltaehkäisevän ja asiakaslähtöisen otteen.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella

Siirry alkuun