Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BV66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2016 - 17.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.08.2016 - 02.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
27 - 30
Koulutus
Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Anne Silvan
Maritta Kivinen-Wahlroos
Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Irmeli Nieminen
Pienryhmät
r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
r1
r2
Opintojakso
7K00BV66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
-tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä.
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä
heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa.
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana.
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa toimia kouluyhteisön toimintaohjeiden mukaisesti

Sisältö (Opintojakso)

- orientoiva harjoittelu 0,5 op
- ohjattu harjoittelu 4,5 = 3 viikkoa

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Osallistuminen Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitotyön teoriajaksolle

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op ,osallistuminen opetukseen + tehtävien teko
2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

1. orientoiva harjoittelu: tehtävien tekeminen työpajoissa+ osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa terveystarkastus simulaatioon
2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, th työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. orientoiva harjoittelu: 0.5 op = 13,5 tuntia
2. ohjattu harjoittelu 4,5 x 27 tuntia
harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa, 3 viikkoa ja 121 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.15h viikossa + 2,35 min viikossa tehtävien tekemiseen
Tehtävät: opiskeluhuoltoon liittyvä tehtävä
terveysneuvonta tuokio joko koko luokalle tai pienryhmälle ( etukäteen
suunnitelma opettajalle)
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa, 3 viikkoa ja 121 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.15h viikossa + 2,35 min viikossa tehtävien tekemiseen
Tehtävät: opiskeluhuoltoon liittyvä tehtävä
terveysneuvonta tuokio joko koko luokalle tai pienryhmälle ( etukäteen
suunnitelma opettajalle)
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Orientoiva harjoittelu:
hyväksytty suoritus: osallistuminen työpajoihin ja tehtävien tekeminen, osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön

Ohjattu harjoittelu:

Hylätty:
- ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
- ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
- toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
- ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
- ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
- ei osaa rokottaa turvallisesti

Hyväksytty:
- osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
- osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
- osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
- käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
- osaa rokottaa turvallisesti
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
asiantuntijana
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä
- pitää vähintään yhden ryhmänohjaus/ tuntitilanteen

Siirry alkuun