Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV66-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.05.2016 - 17.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.08.2016 - 02.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 27 - 30
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Anne Silvan
- Maritta Kivinen-Wahlroos
- Irmeli Nieminen
- Vastuuhenkilö
- Irmeli Nieminen
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- Opintojakso
- 7K00BV66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
-tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä.
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä
heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa.
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana.
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa toimia kouluyhteisön toimintaohjeiden mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
- orientoiva harjoittelu 0,5 op
- ohjattu harjoittelu 4,5 = 3 viikkoa
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Osallistuminen Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitotyön teoriajaksolle
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op ,osallistuminen opetukseen + tehtävien teko
2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
1. orientoiva harjoittelu: tehtävien tekeminen työpajoissa+ osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa terveystarkastus simulaatioon
2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, th työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. orientoiva harjoittelu: 0.5 op = 13,5 tuntia
2. ohjattu harjoittelu 4,5 x 27 tuntia
harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa, 3 viikkoa ja 121 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.15h viikossa + 2,35 min viikossa tehtävien tekemiseen
Tehtävät: opiskeluhuoltoon liittyvä tehtävä
terveysneuvonta tuokio joko koko luokalle tai pienryhmälle ( etukäteen
suunnitelma opettajalle)
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa, 3 viikkoa ja 121 tuntia
Työpaikalla läsnä 38.15h viikossa + 2,35 min viikossa tehtävien tekemiseen
Tehtävät: opiskeluhuoltoon liittyvä tehtävä
terveysneuvonta tuokio joko koko luokalle tai pienryhmälle ( etukäteen
suunnitelma opettajalle)
Harjoittelun jälkeen koululla reflektio
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Orientoiva harjoittelu:
hyväksytty suoritus: osallistuminen työpajoihin ja tehtävien tekeminen, osallistuminen lääketieteen opiskelijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön
Ohjattu harjoittelu:
Hylätty:
- ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
- ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
- toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
- ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
- ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
- ei osaa rokottaa turvallisesti
Hyväksytty:
- osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
- osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
- osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
- käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
- osaa rokottaa turvallisesti
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
asiantuntijana
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä
- pitää vähintään yhden ryhmänohjaus/ tuntitilanteen