Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.04.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.05.2016 - 05.06.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heleena Laitinen
Tapio Yrjölä
Opintojakso
7K00BK28

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta: 25.5.2016 kello 8.30-10.00. Uusinnat elokuun
uusintatenttipäivä ja syyskuun uusintatenttipäivä (huom! muutos tenttiterraarioon mahdollinen).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, verkkotyöskentely. Kurssin toteutus täsmentyy kurssin alussa. Verkkotyöskentely ja itsenäinen työskentely korostuu.

Oppimateriaalit

Opetustavat ja -kirjalisuus täsmentyy kurssin alussa.
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Toikka T ja Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta, soveltuvin osin
Tuomi, J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin.
Opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 135h, joka erimuotoista opetusta, itsenäistä työtä sekä tentit.

Sisällön jaksotus

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot 2op
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet 2op
Osa 3. Tilastotiede 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssiin kuuluu tehtäviä, jotka on hyväksytysti suoritettava kurssin aikana. Tehtävien hyväksytyllä suorittamisella voi olla vaikutusta lopulliseen arvioon.

Läsnäolovelvoite ensimmäisellä luentokerralla. Kaikkien opettajan tunneilla ja Tabulassa antamien tehtävien hyväksytty suorittaminen. Kaikki tunnilla keskusteltu on osa tenttimateriaalia.

Opettaja ei anna poissaloon korvaavaa tehtävää; pakollisen poissaolon voi korvata osallistumalla syksyllä hoitotieteen tutkimuskurssin orientaatioon. Arvioinnin kurssista opiskelija saa vasta kun on vahvistanut osallistuneensa orientaatioluennolle sekä suorittanut kaikki tehtävät.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista
tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla
tasolla

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön
tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein

Siirry alkuun